ANALISIS STRATEGI PENINGKATAN BRAND IMAGE DAN KUALITAS PELAYANAN DALAM MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN DI SYARAH BAKERY LINGKAR BARAT BENGKULU

Authors

  • Nova Afriany Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Fajar Muhamad Fikri Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Ardian Revaldo Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Moleka Ajwa Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Ferdiansyyah Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/pbc.v3i1.7782

Abstract

This study aims to analyze strategies for enhancing brand image and service quality to improve customer satisfaction at Syarah Bakery Lingkar Barat Bengkulu. To achieve this objective, the research employs a qualitative descriptive method using EFAS and IFAS analyses. The data analysis technique follows the Miles and Huberman model, consisting of three main stages: data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The findings indicate that a strong brand image and high-quality service positively impact customer satisfaction at Syarah Bakery. Friendly and efficient service, along with products that consistently meet customer expectations, help reinforce positive perceptions of the brand. Additionally, competitive pricing significantly influences customers’ purchasing decisions. Based on these findings, it is recommended that Syarah Bakery’s management continues to enhance service quality and strengthen brand image through effective promotions and improved customer experiences. This approach can lead to higher customer satisfaction, ultimately increasing customer loyalty and Syarah Bakery's competitiveness in the market.

References

Aisha, N., & Kurnia, E. (2018). Pengaruh Kuantitas Pelayanan dan Kualitas Pelayanan terhadap Citra Merek pada Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jurnal Samudra Ekonomi Dan Bisnis, 9(2), 128-137.

Ajijah, N., Harini, D., & Riono, S. B. (2023). Pengaruh Brand image, Harga dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pelanggan pada Toko Roti Gembong Gedhe). JECMER: Journal of Economic, Management and Enterpreneurship Research, 1(2), 43-60.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

brand image dan brand trust. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 4(2).

Caniago, C., Siregar, R. T., Julyanthry, J., & Pakpahan, G. E. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Brand image Sebagai Variabel Moderating Pada Toko Sinar Bintang Photo Pematangsiantar. SULTANIST: Jurnal Manajemen dan Keuangan, 7(2), 21-31.

Fatmawati, E., & Sismanto, A. (2020). Pengaruh kualitas produk, harga dan promosi terhadap keputusan pembelian pada Syarah Bakery. Jurnal Manajemen Modal Insani dan Bisnis (JMMIB), 1(1), 146-152.

https://doi.org/10.46367/jps.v1i1.205

Kurniawan, H. H. (2017). Pengaruh perceived quality terhadap brand loyalty melalui mediasi

Manurung, J., & Siagian, H. L. (2021). Membangun brand image sebagai manajemen strategi dalam upaya meningkatkan daya saing pada lembaga pendidikan. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 7(2), 365-381.

Mashuri, M., & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 97-112.

Ovfianti, S., Adhrianti, L., & Hadiprashada, D. (2021). Strategi Branding Syarah Bakery Dalam Membentuk Brand Knowladge Sebagai Oelh-Oleh Bengkulu. Jurnal Kaganga: Jurnal Ilmiah Sosial Dan Humaniora, 5(1), 59-68.

Pradini, G., & Pratami, F. (2022). Dampak Brand image, Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Customer Di Oma Kopi DEPOK. Journal of Syntax Literate, 7(3).

Rahmawati, G., Hak, N., & Shar, A. (2024). Strategi Pemasaran Syariah dalam Menghadapi Persaingan Bisnis pada Syarah Bakery Kota Bengkulu. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 8(1), 65-72.

Ramadhan, A. G., & Santosa, S. B. (2017). Analisis pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan, dan citra merek terhadap minat beli ulang pada sepatu nike running di semarang melalui kepuasan pelanggan sebagai variabel intervening. Diponegoro Journal of Management, 6(1), 59-70.

Rukin, S. P. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Sari, Y. R. (2021). Pengaruh citra perusahaan, kualitas produk dan cita rasa terhadap kepuasan pelanggan. Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis (JMMIB), 2(2), 164-171.

Sektiyaningsih, I. S., Haryana, A., & Rosalina, S. S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan, Citra dan Loyalitas Pasien pada Unit Rawat Jalan RSUD Mampang Prapatan Jakarta Selatan. Journal of business studies, 4(1), 17-29.

Suherman, A. K., Arief, M. Y., & Fandiyanto, R. (2024). Pengaruh Brand image, Kualitas Pelayanan dan Diskon terhadap Minat Beli Ulang Melalui Kepuasan Konsumen sebagai Variabel Intervening pada Toko Eiger Di Situbondo. Jurnal Mahasiswa Entrepreneurship (JME), 3(6), 1075-1088.

Syarahbakery.com. (2025). Tentang Syarah Bakery. https://syarahbakery.com/tentang/ diakses 26 Januari 2025 17.08 WIB

Zakaria, W., Yuniati, U., & Puspitasari, E. E. (2023). Strategi Membangun Brand image Dalam Meningkatkan Daya Saing Lembaga Pendidikan. Indonesian Journal of Digital Public Relations (IJDPR), 1(2), 64-75.

Downloads

Published

2024-04-30

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 0 times