POTENSI PENERAPAN NILAI-NILAI BUDAYA LOKAL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mimin Minawati Universitas Muhammadiyah Prof DR HAMKA

DOI:

https://doi.org/10.36085/math-umb.edu.v7i2.672

Abstract

The purpose of this study is to see and explain the potential application of local cultural values to the learning process in elementary schools. Problems that occur based on the results of observations that many students have difficulty in understanding mathematical concepts, so that it will affect student learning outcomes. The method in this research uses the type of case study research. The sample of this study was 3 (three) elementary schools in Jakarta. Some types of local culture that are applied consist of 2 (two) types, namely Textual and Building. The results of the study were conducted in several schools, namely the Mathematics learning process using local culture-based learning models such as doorstop learning models and teachers using media and local culture-based teaching aids such as miniature Betawi traditional houses. By integrating Local Wisdom in Mathematics learning, mathematical objects that exist in the human mind, in the form of facts, concepts, principles, and skills will emerge so as to strengthen the ability of understanding, reasoning, creative, critical, and communicative in solving mathematical problems faced by students.

Keywords: Local Cultural Values; Mathematics Learning

References

Ajawaila, J.W. (2003). Aku dalam budaya lokal, budaya nasional, dan budaya global. Jakarta: Mitra Sari

Ayu, D.C. (2018). Realistic Mathematics Education (RME) Berbantuan Literatur Matematis Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Sekolah Dasar. Skripsi tidak diterbitkan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Irianto, A. (2009).Statistik Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana.

Puspita, A. M. I. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Berbantuan Buku Teks Berbasis Kontekstual Untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1 (10): 1880-1883.

Puspita. A. M. I. (2019). Peran Budaya Literasi Pada Peningkatan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 8 (1): 105-113.

Puspita, A. M. I. (2018). Pengaruh Bahan Ajar Tematik Berbasis Kontekstual terhadap Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 3 (2), 47-52

Rohaeti, E. E. (2011). Transformasi Budaya Melalui Pembelajaran Matematika Bermakna di Sekolah. Jurnal Pengajaran MIPA, 16 (1): 139-147.

Sartini. (2006). Menggali Kearifan Lokal Nusantara Sebuah kajian Filsafati. Yogyakarta: UGM

Sedyawati, E. (2007). Budaya Indonesia: kajian arkeologi, seni, dan sejarah. Jakarta : Divisi Buku Perguruan Tinggi, Raja Grafindo Persada

Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan Vol. 1 No. 1: 48-53

Suharjo. (2006). Mengenal pendidikan sekolah dasar teori dan praktek. Jakarta: Dikti

Syarif, E., Sumarmi, Ach F., I Komang A. (2016). Integrasi Nilai Budaya Etnis Bugis Makassar Dalam Proses Pembelajaran Sebagai Salah Satu Strategi Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, Volume 1 No. 1.

Tisngati, U. (2015). Proses Berpikir Reflektif Mahasiswa dalam Pemecahan Masalah pada Materi Himpunan ditinjau dari Gaya Kognitif Berdasarkan Langkah Polya. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2): 127 – 136

Wibowo, A dkk. (2015). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka pelajar

Wuryandani, W., dkk. (2014). Implimentasi Pendidikan Karakter Kemandirian Di Muhammadiyah Boarding School. Cakrawala Pendidikan 35 (2) Juni 2014, hlm. 208-216

Downloads

Published

2020-05-30

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 1155 times