PENGARUH MEDIA SOSIAL DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN PADA SIRUP JERUK KALAMANSI PADA USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) DI KABUPATEN BENTENG.

Authors

  • Ratnawili Ratnawili Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Nahda Adilah Endahka W Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/jems.v5i1.5976

Abstract

This study aims to determine the effect of service quality and location on purchasing decisions in the three brothers' calamansi citrus business.  This type of research is a type of quantitative descriptive research, the object of this research is consumers in the business of three brothers Kalamansi orange syrup in Bengkulu city.  The sampling method is accidental sampling technique.  The number of respondents in this study were 170 respondents.  The data collection method is using questionnaires.  Data analysis techniques using multiple linear regression analysis and hypothesis testing, namely the t test and f test. The results of this study can be concluded that simultaneously product quality and social media have a positive and significant effect on consumer buying interest decisions. Partially the three social media variables, product quality and consumer buying interest have an influence on consumer buying interest. The better the quality of the products provided and Social Media which can increase the decision of a sustainable Consumer Purchase Interest.

Keywords : social media, product quality and consumer buying interest.

References

A, A. Lubis.(2015). Pengaruh Harga dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Surat Kabar Pada PT. Suara arisan Hijau Harian Orbit Medan.Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 16(02), 1–11.

Adawia, P. R., Azizah, A., Endriastuty, Y., & Sugandi. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen Kereta Api Commuter Line. SEBATIK, 24(1), 87–95.

Amir, M. (2018).Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Notebook Acer Pada PT. Genius Alva Makassar.AkMen JurnalIlmiah, 15(3), 515–526.

Ardiansah, I., & Maharani, A. (2020).Optimalisasi Instagram Sebagai Media Marketing. CV. Cendekia Press.

Arianty, N. (2015).Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Handphone Samsung.Jurnal Ilmiah Manajemen DanBisnis, 16(02), 68–81.

Arianty, N. (2016).Pengaruh Promosi dan Merek Terhadap Keputusan Pembelian.Prosiding Dies Natalis Fakultas Ekonomi dan BisnisUniversitas Sumatera Utara, 4(2), 76–87.

Arianty, N., & Julita. (2019). The Impact of Social Media Use on SME Progress. Journal of International Conference Proceedings, 2(3), 176–182.

Arista, E. D., & Astuti, S. R. T. (2011). Analisis Pengaruh Iklan, Kepercayaan Merek, dan Citra Merek terhadap Minat Beli Konsumen. Jurnal IlmuEkonomi ASET, 13(1), 37–45.

Aryandi, J., & Onsardi, O. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Cafe Wareg Bengkulu. Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis (Jmmib), 1(1), 117-127.

Asman, N. (2020). Studi Kelayakan Bisnis (Pedoman Memulai Bisnis Era Revolusi Industri 4.0). CV. Adanu Anbimata.

Cahyani, F. G., & Sitohang, S. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu DanRiset Manajemen, 5(3), 1–19.

Daulay, R., Handayani, S., & Ningsih, I. P. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Store Atmosphere dan Sales Promotion Terhadap Impulse Buying Konsumen Department Store di Kota Medan. Prosiding KonferensiNasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi (KNEMA), 1–14.

Dewi, R. Y., Yulianeu, Haryono, A. T., & Edward, G. (2017). Pengaruh Kepercayaan Konsumen, Kemudahan dan Kualitas Informasi TerhadapKeputuan Pembelian Secara Online Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening. Jurnal of Management, 3(3), 1–7.

Farisi, S. (2018).Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Adidas Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.Jurnal Prosiding : The National Conferences Managementand Business (NCMAB), 689–705.

Imanullah, M., Onsardi, O., Toyib, R., Hidayat, M. T., Wahyudi, I., Abimanyu, A., & Susanto, A. (2021). Pengenalan Website Sekolah Dasar Muhammmadiyah 1 Unggulan Dalam Rangka Meningkatkan Mutu Pembelajaran Dan Promosi Sekolah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia, 4(1), 483-492.

Jufrizen, Daulay, R., Sari, M., & Nasution, M. I. (2020).Model Empiris Peningkatan Kepuasan dan Niat Beli Konsumen Dalam Pemilihan Online Shop Instagram.MIX: Jurnal Ilmiah Manajemen, 10(2), 249–265.

Khanza, M., Toyib, R. T., & Onsardi, O. (2021). Implmentasi Algoritma Apriori Untuk Meningkatkan Penjualan Handphone di Toko Mardha Cell. JSAI (Journal Scientific and Applied Informatics), 4(2), 221-235.

Maghfiroh, A., Arifin, Z., & Sunarti.(2016). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli dan Keputusan Pembelian.Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 40(1), 132–140.

Munandar, J. A., & Onsardi, O. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung Di Bank Sumsel Babel Kcp Tanjung Sakti. (Jems) Jurnal Entrepreneur Dan Manajemen Sains, 2(1), 43-52.

Nabila, D., Elvaretta, O., Zahira, G., Syarief, M. A. D. Y., Saputra, M. R. W., Mulyani, U., & Anggraini, W. A. (2020).Peradaban Media Sosial di EraIndustri 4.0.Prodi Ilmu Komunikasi Universitas Muhammadiyah Malang.

Nainggolan, N. P., & Heryenzus.(2018). Analisis Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Dalam Membeli Rumah di Kota Medan.Jurnal Iliah Manajemen Dan Bisnis, 19(1), 41–54.

Nasution, D. A. D., & Debora, M. (2019). MONOGRAF: Analisis Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Laporan Keuangan Pada Pemerintah Kota Tanjung Balai Dengan Komitmen Organisasi Sebagai Variabel Moderating.Uwais Inspirasi Indonesia.

Nasution, M. F. R., & Yasin, H. (2014).Pengaruh Promosi dan Harga Terhadap Minat Beli Perumahan Obama PT. Nailah Adi Kurnia Sei Mencirim Medan.Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 14(02), 135–143.

Nurlaila, N., Nainggolan, W. N., & Nurlinda.(2021). Pengaruh Brand Image dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Indihome Pada Witel Medan.JAKP: Akuntansi, Keuangan Dan Perpajakan, 4(1), 33–43.

Onsardi, O., Ekowati, S., Yulinda, A. T., & Megawati, M. (2022). Dampak Digital Marketing, Brand Image Dan Relationship Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Lina Ms Glow Kota Bengkulu. Creative Research Management Journal, 5(2), 10-19.

Onsardi, O., Muntahanah, M., & Toyib, R. (2020). Penerpan Algoritma Binary Search Dalam Pencarian Data Potensi Investasi Di Kabupaten Seluma Dengan Smartphone. Jsai (Journal Scientific And Applied Informatics), 3(3), 129-136.

Onsardi, O., Wulandari, K., Finthariasari, M., & Yulinda, A. T. (2021). Impact Of Service Marketing On Student Decisions. JBMP (Jurnal Bisnis, Manajemen dan Perbankan), 7(2), 234-254.

Prasetio, A., Ashoer, M., Hutahaean, J., Simarmata, J., Samosir, R. S., Nugraha, H., Jamaludin, Harmayani, Putra, S. H., Irdawati, Ardiana, D. P. Y., Purba, B., & Manullang, S. O. (2021). Konsep Dasar E-Commerce. Yayasan Kita Menulis.

Publishing. Soeprapto, S. R., & Melinda, T. (2019). Dampak Media Instagram dan Kualitas Produk Pada Minat Pembelian Frozen Empal.Media Mahardika, 17(2), 212–220.

Putri, C. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Cherie Melalui Minat Beli.PERFORMA: Jurnal ManajemenDan Start-up Bisnis, 1(5), 594–603.

Rahmawati, R., & Onsardi, O. (2022). Korelasi Mutu Pelayanan Dengan Impulse Buying Konsumen UD. Mantan Karyawan Kota Bengkulu. In Prosiding Seminar Nasional Business Corporate (Vol. 1, No. 1, Pp. 23-29).

Rose, T., & Nofiyanti, F. (2020). Brand Image of Interest In Buying Current Coffee Consumers in Jakarta Citra Merek Terhadap Minat Beli Konsumen Kopi Kekinian di Jakartra. LITERATUS, 2(1), 40–51.

Sapitri, L., & Onsardi, O. (2021). The Effect of Brand Image and Product Quality toward Wardah Cosmetics Consumers’ Loyalty as A Study on Students Management Study Program, Faculty of Econom ics and Business, Muhammadiyah University of Bengkulu. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi Review, 1(2), 139-146.

Solis, B. (2014). Engage!: The Complete Guide For Brands and Businesses to Build, Cultivate, and Measure Succes In The New Web.Sopiah, N. (2013). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan MediaFacebook.Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI), 16–20.

Sonatasia, D., Onsardi, O., & Arini, E. (2020). Strategi Meningkatkan Loyalitas Konsumen Makanan Khas Kota Curup Kabupaten Rejang Lebong. (Jmmib) Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis, 1(1).

Suryani, E. (2021). Analisis Dampak Covid-19 Terhadap UMKM.JIP Jurnal Inovasi Penelitian, 1(8), 1591–1596.

Susetyarsi, T. (2013).Analisis Pengaruh Strategi Kelurahanin Produk Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Skuter Matik Yamaha Merek Mio Fino di Kota Semarang.Jurnal STIE Semarang, 5(1), 33–49.

Toyib, R., Onsardi, O., & Muntahanah, M. (2020). Promosi Produk Pertanian Dan Kerajinan Menggunakan Website Serta Pembukuan Sederhana di Desa Sido Dadi Kecamatan Arma Jaya Kabupaten Bengkulu Utara. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia, 3(1).

Utari, M. (2017). Pengaruh Media Sosial Instagram Akun @princessyahrini Terhadap Gaya Hidup Hedonis Para Followersnya. JOM FISIP, 4(2), 1–22.

Downloads

Published

2024-01-22

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 41 times