PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM TERHADAP STRATEGI PEMASARAN DI TOKO AL MUAWANAH MART UIN FATMAWATI SUKARNO BENGKULU DALAM MENARIT MINAT BELANJA KONSUMEN

Penulis

  • Robin Syahputra Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Idwal Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Citra Liza Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu

Abstrak

This research aims to find out how the Islamic Economic perspective on marketing strategies at the Al Muawanah Mart Shop UIN Fatmawati Bengkulu is in attracting consumer shopping interest and to find out the role of marketing strategies in attracting shopping interest at the Al Muawanah Mart Shop UIN Fatmawati Bengkulu. The research method used in this research is field research using a qualitative descriptive approach. The data used in this research are primary data and secondary data.  The results of this research show that 1) the marketing strategy at Al Muawanah Mart Store is in accordance with the Islamic economic perspective, where the focus is not only on profit aspects, but also on justice, ethics and consumer welfare. This strategy has the potential to increase consumer shopping interest, especially for those who prioritize sharia values ​​in their daily lives. 2) the role of the marketing strategy implemented by the Al Muawanah Mart Store has proven to be significant in attracting consumer shopping interest, especially UIN Fatmawati students. The most effective strategy is price promotions, where consumers show a positive response to discount offers.

Referensi

Angipura, Marius P. (2022). Dasar-Dasar Pemasaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Anzilimah. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen Pada Indomaret (Studi pada Indomaret Cabang Adhyaksa Kota Banjarmasin). Manajemen, 1–7.

Arijanto, Agus. (2023). Etika Bisnis Bagi Pelaku Bisnis, Cet. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ekowati, Sri, Saufira, Nabila, & Finthariasari, Meilaty. (2023). Strategi Pemasaran Bisnis Fastfood Palupi Culinary Dalam Meningkatkan Penjualan (Studi Penelitian di Palupi Culinary Kota Bengkulu). Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 6(1), 172–191.

Fadilah, Nur. (2020). Pengertian , Konsep , dan Strategi Pemasaran Syari ’ ah. SALIMIYA, 1(2), 194–211.

Gymnasiar, Abdullah, & Kertajaya, Hermawan. (2022). Berbisnis Dengan Hati. Jakarta: GIP.

Julvitra, E., Finthariasari, M., & Ikhsan, A. (2025). Marketing Strategy In Developing Smes Products Through Social Media (Case Study Of Smes At Sumsel – Babel, Indonesia). EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 13(1), 381–396. https://doi.org/10.37676/ekombis.v13i1.7257

Kemarauwana, Mukti, Chotim, Luluk Fitriani, & Rodiyah, Siti Kholidatur. (2015). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Dan Offline Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Minat Beli Ulang Konsumen Pada Konsumen Pembelian Produk Makanan Cepat Saji Di Kota SurabayA. 6.

Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C., & He, H. (2020). Principles of Marketing Eight European Edition. UK: Pearson.

Mohamad, Roni, Endang Rahim. (2021). Strategi bauran pemasaran (marketing mix) dalam perspektif syariah. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1).

Nurzam, Wijaya, Efran Ahmat, & Finthariasari, Meilaty. (2020). Strategi Pemasaran CPO ( Crude Palm Oil) Pada PT. BIO Nusantara Teknologi Bengkulu Tengah. Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen & Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 3(1), 135–157.

Parasari, Nyoman Sri Manik, & Pratyahara, Kadek Yora. (2024). Kepercayaan Konsumen Sebagai Mediasi Antara Sosial Media Marketing dan Viral Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Pada Prime Video Indonesia. EconBank: Journal of Economics and Banking, 6(2), 180–193.

Pratiwi, Dwi Oktaviani, & Finthariasari, Meilaty. (2019). Strategi Pemasaran Produk Fishion Secara Online Pada Pelanggan MatahariMall.Com Di Kota Bengkulu Perspektif Ekonomi Islam. Retrieved from Universitas Agama Islam Negeri IAIN Bengkulu website: http://repository.iainbengkulu.ac.id/3476/1/DWI OKTAVIANI PRATIWI.pdf

Rivai, Veithzal. (2020). Islamic Business and Economic Ethics, Mengacu pada al- Qur’an dan Mengikuti Jejak Rasulullah SAW dalam Bisnis, Keuangan dan Ekonom. Jakarta: Bumi Aksara.

SAM, Dede Satriani, Evi Avriana. (2020). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Pendapatan Usaha Kue Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Bertuah Jurnal Syariah Dan Ekonomi Islam, 1(1).

Saputra, Farhan, Khaira, Nurul, & Saputra, Raihan. (2023). Pengaruh User Interface dan Variasi Produk terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Literature). Jurnal Komunikasi Dan Ilmu Sosial, 1(1), 18–25. https://doi.org/10.38035/jkis.v1i1.115

Sari, Ana Widya Puspita, & Oktavia, Renny. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk Peningkatan Pangsa Pasar Produk Jelly Motif Pada UD. Sumber Abadi Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidoarjo. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 11(2).

Taan, Hapsawati. (2021). Kemudahan penggunaan dan harga terhadap minat beli online konsumen. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 8(1).

Wahyuni, Novi Sry. (2019). Strategi pemasaran pada gerai 212 mart cabang bengkulu dalam perspektif ekonomi islam. In Skripsi, Repository IAIN Bengkulu. Retrieved from http://jurnal.stei-iqra-annisa.ac.id/index.php/al-amwal/article/view/114%0Ahttp://jurnal.stei-iqra-annisa.ac.id/index.php/al-amwal/article/download/114/69

Yudityawati, Dessy Kartika, & Fitriyah, Hadiah. (2022). Strategi Pemasaran dalam Perspektif Islam. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 08(01), 42–48.

Diterbitkan

2025-01-28
Abstrak viewed = 2 times