PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN NASABAH PADA BANK PEMBIAYAAN RAKYAT SYARIAH (BPRS) MUAMALAT HARKAT SUKARAJA KABUPATEN SELUMA

Authors

  • Dharma Setiawan Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Amir Mukadar Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/jamekis.v8i1.7717

Abstract

The purpose of this research is to examine the influence of service quality, namely Sharia Compliance (Compliance with Islamic Sharia), tagible (physical appearance), empathy (attention), reliability (reliability), responsiveness (response) and assurance (guarantee) on customer satisfaction at PT. BPRS Muamalat Harkat Sukaraja District Seluma Regency Bengkulu Province The type of research used is quantitative research. Research methods based on the philosophy of positivism are used to research certain populations and samples, data collection using research instruments, quantitative or statistical data analysis, with the aim of testing hypotheses. Based on the research objectives, this research is included as explanatory research. The aim of this research is to examine the influence of service quality. The research population uses accidental sampling (incidental sampling) while the sampling technique is based on chance for customers consisting of savings customers and financing customers, who are eligible. as a data source for 14 days, with a sample of 200 people

References

Adam, I., & Sumartana, I. M. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank BRI Syariah KC Denpasar. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Equilibrium, 4(1), 55–61. https://doi.org/10.47329/jurnal_mbe.v4i1.305

Ajeng Astuti, H. purwanto. (2023). Analsis Kualitas Pelayanan terhadap kepuasan nasabah bank syariah indonesia. Management Pemasaran, 2(2209–1431), 22–34.

Darmawan, Z. C., & Ridlwan, A. A. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Perbankan Syariah. Al-Tijary, 3(2), 107. https://doi.org/10.21093/at.v3i2.1096

Dewi, A. C. (2021). Meningkatkan Kemampuan Sains Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Berbasis Ketrampilan Proses. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 2(1), 23–43.

Finthariasari, M. F., Herwan, M. D. K., & Nita, Z. A. (2023). The Influence Of Promotional Strategies And Social Media On Purchase Decisions (Case Study on Buyers Using Ms Glow Skincare in Bengkulu City). Ekombis Review: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 857-866.

Finthariasari, M. F., Ratnawili, R., & Halim, N. (2022). Purchasing Decisions: The Analysis Effect Of The Variables Life Style, Celebrity Endorser, And Brand Image. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 661-672.

Finthariasari, M., & Zetira, A. M. (2022). Purchase Intention: Pengaruh Price Discount, Bonus Pack Dan Celebrity Endorser. Jurnal Bisnis dan Manajemen (JBM), 16-25.

Fitri, Marliza Ade., Khairiyah, Diah.(2015). Persepsi Konsumen Terhadap Penjualan Melalui Media Internet (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Bengkulu Angkatan Tahun 2015). Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS).

Khaliq, R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Mandiri di Banjarmasin Kalimantan Selatan. Relevance: Journal of Management and Business, 2(1), 177–188. https://doi.org/10.22515/relevance.v2i1.1609

Kusuma, M., Arianto, T., & Finthariasari, M. (2021). Analisis Pengaruh Minat Dan Motivasi Terhadap Keputusan Memilih Program Studi Dimediasi Variabel Pekerjaan Yang Diharapkan. Jurnal Manajerial, 8(03), 278-293.

Oktarini, D., Finthariasari, M., Nuari, T. N. V., Marta, F. R., & Yami, F. M. (2022, April). Strategi Desain Produk Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Toko Mebel Sederhana. Prosiding Seminar Nasional Business Corporate, 1(1), pp. 135-146).

Rosi, F. (2023). Pengaruh kualitas pelayanan islami dalam meningkatkan kepuasan pelanggan. Ekonisia Fakultas Ekonomi UII, 4(3298–8731), 72–79.

Septiani, W., Astuti, P., Azmi, N., Sd, T., Hetharia, D., Marie, I. A., & Sari, E. (2022). Pelatihan Pengembangan Keputusan pada Industri Komponen Otomotif di Jakarta Utara. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(3322–0021), 145–154.

Sismanto, A., Ranidiah, F., & Tarisa, A. (2021). Pengaruh orientasi pasar dan inovasi produk terhadap kinerja bisnis (studi kasus pada toko roti panggang banjar di sawah lebar kota bengkulu). Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 4(2).

Sunardi, Tedy., Fikri, Muhammad.(2024). Pengaruh Faktor Geografis Dan Demografis Dalam Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Konsumen Umkm Di Kawasan Wisata Pantai Kota Bengkulu). Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 7(2).

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alpabeta.

Downloads

Published

2025-01-30
Abstract viewed = 0 times