PENERAPAN STRATEGI BELAJAR PEMETAAN KONSEP DALAM PEMBELAJARAN SISTEM SYARAF PADA MANUSIA (UPAYA PENINGKATAN KEBERMAKNAAN KONSEP PADA SISWA KELAS VIII MTS N 1 KOTA BENGKULU

Authors

  • Zetmi Heryanti MTs Negeri 1 kota Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/bioeduscientific.v1i1.747

Abstract

Abstract: This research aims to determine the ability of students in preparing the concept mapping and its relation with the learning results of second grade student of MTsN 1 Bengkulu city in learning the nerve system using concept maps without the help of diagram and concept maps with the help of diagram. Data collection is done through the instrument in the form of tests conducted at the time before and after delivery of the material. The test aims to obtain data about student learning outcomes. This research is conducted through two actions, the first action is the concept mapping without the aid of diagram and on the second act of concept mapping with the help of diagram. Based on t test at the level of confidence 1% can be stated that the level of achievement of student learning outcomes concept map without using the diagram and concept map using the t value is 9.901 and t table value is 2.704. So it can be concluded that there are differences in learning outcomes with concept mapping without diagram and mapping the concept with the diagram which the result of learning concept mapping with the help of diagram better than the mapping of the concept without the diagram.

 

Keywords: The concept mapping

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Kemampuan siswa dalam menyusun pemetaan konsep serta hubungannya dengan hasil belajar siswa kelas II MTsNKodia Bengkulu dalam pembelajaran sistem syaraf dengan menggunakan peta konsep tanpa bantuan carta dan peta konsep dengan bantuan carta. Pengumpulan data dilakukan melalui instrument yang berupa tes yang dilakukan pada saat sebelum dan sesudah penyampaian materi.Tes ini bertujuan untuk memperoleh data tentang hasil belajar siswa. Penelitian ini dilaksanakan melalui dua tindakan, tindakan pertama yaitu pemetaan konsep tanpa bantuan carta dan pada tindakan kedua pemetaan konsep dengan bantuan carta. Berdasarkan uji t pada tingkat kepercayaan 1 % dapat dikemukakan bahwa tingkat pencapaian hasil belajar siswa peta konsep tanpa menggunakan carta dan peta konsep dengan menggunakan carta nilai t hitungnya adalah 9,901 dan nilai t tabel adalah 2,704.Jadi dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar dengan pemetaan konsep tanpa carta dan pemetaan konsep dengan carta yang mana hasil belajar pemetaan konsep dengan bantuan carta lebih baik dari pada pemetaan konsep tanpa carta.

 

Kata Kunci: Peta Konsep

References

Arikunto, S. , 1996, Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Bumi Aksara Jakarta

_______, 1990, Prosedur Penelitian, Reneka Jakarta

Dahar, R. W. , 1989, Teori-Teori Belajar, Erlangga Jakarta

Esiobu. G,O&Soyibo. K, 1995, Effects Of Concept and Vee Mappings Under Three Learning Modes On Students Cognitif Achievement in Ecology and Genetics, J. Research Sceince. Teaching 32 (9) : 971-975

Isa, M., 1996, Pengaruh Strategi Belajar Dengan Bantuan Pemetaan Konsep Melalui Kerja Kelompok Terhadap Hasil Belajar Siswa, Tesis IKIP Bandung

Nazir,M., 1982, Metode Penelitian, Reneka Cipta Jakarta

Nasution, S., 1982, Teknologi Pendidikan, Erlangga Jakarta

Novak, J.D., 1980, Learning Theory Appied to the Biology Classroom, The American Biology Teacher.

Schmid, R.F &Telaro, G., 1990, Concept Mapping as an Intructional Strategy for High School Biology, J. Education. Res 84 (2) : 74-85

Singarimbun, M & Effendi, S., 1987.Metode Penelitian Survei, LP3ES Jakarta.

Singarimbun, M., 1984, Pedoman Praktis Membuat Usulan Penelitian, Ghalia Indonesia.

Stewart,J, Van Kirk, J & Rowell, R., 1979, Concept Maps : A Tool For Use in Biology Teaching, The American Biology Teacher. 41 (3): 171-175.

Downloads

Published

2020-03-13
Abstract viewed = 139 times