PENGARUH SERVICE RECOVERY TERHADAP KEPUASAN NASABAH PT. BSI CABANG BENGKULU
Abstract
The development of the business world today is accelerating rapidly, intense competition is a challenge and threat for business actors to be able to win the competition, maintain their market and seize existing markets. The aim of the research is to determine the effect of service recovery on customer satisfaction at PT. BSI Bengkulu Branch. This research is a type of quantitative research according to Sugiyono, namely systematic scientific research on parts and phenomena and the causality of their relationships. The conclusions from this research are as follows: There is a positive influence of service recovery (X) on customer satisfaction (Y) of PT products. BSI Bengkulu Branch, meaning that the higher the service recovery, the greater the customer satisfaction of PT products. BSI Bengkulu Branch.
Keywords: Influence, Customer Satisfaction
References
Agus, Ahyar. Manajemen Produksi Perencanaan Sistem Produk. Edisi Empat. (Yogyakarta: BPFE, 2015)
Aryandi, J., & Onsardi, O. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Cafe Wareg Bengkulu. Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis (Jmmib), 1(1), 117-127.
Dewa Ayu Kalpika Dewi Utami dan Ni Wayan Ekawati. Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. (Jakarta : PT.Raja Grafindo Persada, 2013).
Ekowati, S., Yulinda, A. T., & Megawati, M. (2022). Dampak Digital Marketing, Brand Image Dan Relationship Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Lina Ms Glow Kota Bengkulu. Creative Research Management Journal, 5(2), 10-19.
Ginting, H. (2014). Manajemen Pemasaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani sejahtera hang suryanto, mikael.(2016).
Hasan, Ali. Marketing dan kasus-kasus pilihan cetakan 1. ( Yogyakarta : CAPS, 2014)
Hasibuan, M. S. Manajemen sumber daya manusia perusahaan. ( Bandung: PT. Bumi Aksa, 2007)
Imanullah, M., Onsardi, O., Toyib, R., Hidayat, M. T., Wahyudi, I., Abimanyu, A., & Susanto, A. (2021). Pengenalan Website Sekolah Dasar Muhammmadiyah 1 Unggulan Dalam Rangka Meningkatkan Mutu Pembelajaran Dan Promosi Sekolah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia, 4(1), 483-492.
Khanza, M., Toyib, R. T., & Onsardi, O. (2021). Implmentasi Algoritma Apriori Untuk Meningkatkan Penjualan Handphone di Toko Mardha Cell. JSAI (Journal Scientific and Applied Informatics), 4(2), 221-235.
Kotler, Amstrong. Prinsip-Prinsip Pemasaran, Edisi keduabelas, Jilid 1. (Jakarta: Erlangga, 2015)
Kotler. Manajemen Pemasaran. Edisi 13. (Jakarta: Erlangga, 2013)
Lucas. ManajemenPemasaran dan PemasaranJasa. (Bandung: CV Alfabeta, 2015)
Moenir, Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia, (Jakarta: Bumi Aksara, 2012)
Munandar, J. A., & Onsardi, O. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung Di Bank Sumsel Babel Kcp Tanjung Sakti. (Jems) Jurnal Entrepreneur Dan Manajemen Sains, 2(1), 43-52.
Muntahanah, M., & Toyib, R. (2020). Penerpan Algoritma Binary Search Dalam Pencarian Data Potensi Investasi Di Kabupaten Seluma Dengan Smartphone. Jsai (Journal Scientific And Applied Informatics), 3(3), 129-136.
Nasir, A., Muhith, A., Sajidin, M., & Mubarak, W. I. (2009). Komunikasi dalam Keperawatan teori dan aplikasi. Jakarta: Salemba Medika.
Niken, dkk. 2013.Pelayanan Keluarga Berencana (dilengkapi dengan penuntun belajar). Cetakan Pertama. Yogyakarta: Fitramaya.
Oscar, B., & Sumirah, D. (2019). Pengaruh Grooming Pada Customer Relations Coordinator (CRC) Terhadap Kepuasan Pelanggan di PT Astra international TBK Toyota Sales Operation (Auto2000) Pasteur Bandung. Pro mark, 9(1).
Rahmawati, R., & Onsardi, O. (2022). Korelasi Mutu Pelayanan Dengan Impulse Buying Konsumen UD. Mantan Karyawan Kota Bengkulu. In Prosiding Seminar Nasional Business Corporate (Vol. 1, No. 1, Pp. 23-29).
Rivai, Veithzal. Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan. (Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2014)
Santoso, L. R. (2015). Pengaruh relationship marketing terhadap kepuasan pelanggan dan loyalitas pelanggan Koran kompas di Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 3(1)
Sapitri, L., & Onsardi, O. (2021). The Effect of Brand Image and Product Quality toward Wardah Cosmetics Consumers’ Loyalty as A Study on Students Management Study Program, Faculty of Econom ics and Business, Muhammadiyah University of Bengkulu. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi Review, 1(2), 139-146.
Sharah, R., & Priadi, E. (2018). Pengaruh Service Recover Terhadap Kepuasan Pelangganspeedy: The Effect Of Service Recovery On Speedy’ S Customer Satisfaction. Digest Marketing, 3(1)
Sonatasia, D., Onsardi, O., & Arini, E. (2020). Strategi Meningkatkan Loyalitas Konsumen Makanan Khas Kota Curup Kabupaten Rejang Lebong. (Jmmib) Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis, 1(1).
Sugiyono. Metode Penelitian Manajemen. (Bandung : Alfabeta, 2020)
Supranto. Pengukuran Tingkat Kepuasan Nasabah : Untuk Menaikkan Pangsa Pasar, (Jakarta, Rineka Cipta, 2016)
Tjiptono. 2015. Manajemen Strategic. Yogyakarta: ANDI Yogyakarta
Toyib, R., Onsardi, O., & Muntahanah, M. (2020). Promosi Produk Pertanian Dan Kerajinan Menggunakan Website Serta Pembukuan Sederhana di Desa Sido Dadi Kecamatan Arma Jaya Kabupaten Bengkulu Utara. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bumi Raflesia, 3(1).
Widodo, S. (2019). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Siklus Hidup Produk (Product Life Cycle). Jurnal Kajian Ekonomi dan Kebijakan Publik (JEpa), 4(1)
Wilson, A., Zeithaml, V., Bitner, M. J., & Gremler, D. (2020). EBK: Services marketing: Integrating customer service across the firm 4e. McGraw Hill.
Wulandari, K., Finthariasari, M., & Yulinda, A. T. (2021). Impact Of Service Marketing On Student Decisions. JBMP (Jurnal Bisnis, Manajemen dan Perbankan), 7(2), 234-254.
Yuliawan, E., & Ginting, M. (2016). Pengaruh experiential marketing terhadap kepuasan nasabah pada pt bank mandiri cabang medan balai kota. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 6(1)
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.