PERAN NANO DAN MICRO INFLUENCER DALAM MEMBANGUN CITRA POSITIF KULINER DI KOTA BENGKULU
Abstract
This research aims to analvze the role of nano and micro influencers in building a positive image of culinary in Bengkulu City. With the development of social media, influencers have become an important element in marketing strategies, especially in the culinary sector. This research uses a qualitative approach with a comparative study method, which involves in-depth interviews and content analysis of various social media platforms. The results show that both nano and micro influencers have a significant influence in shaping people's perception of culinary in Bengkulu. Nano influencers, with fewer followers but closer to the audience, tend to create a more personalized and authentic relationship, thus building high trust.
Keyword: Influencer, citra positf kuliner
References
Adila, F., Dida, S., & Rizal, E. (2023). Pengaruh Kualitas Informasi , Social Media Influencer Dan Norma Subjektif Terhadap Minat Berlangganan Yellow Fit Kitchen ( Studi Eksplanatif Mengenai Pengaruh Kualitas Informasi , Social Media Influencers Dan Norma Subjektif Terhadap Minat Berlangganan Fo. 7, 21638–21646.
Al Istiqomah, M. K. (2021). Peran Influencer Media Sosial Sebagai Aktor Diplomasi Budaya Korea Selatan. Global Mind, 3(2), 22–39. Https://Doi.Org/10.53675/Jgm.V3i2.135
Alwiputri, A. R., & Noor, T. R. (2024). Penguatan Kompetensi Siswa Melalui Program Magang Pada Dunia Usaha Dan Dunia Industri. Jurnal Studi, Sosial Dan Ekonomi, 5(2), 173–184.
Amalia, K., & Nurlinda, R. A. (2022). Pengaruh Influencer Marketing Dan Online Customer Review Terhadap Purchase Intention. 1(11), 2383–2398.
Anam, M. S., Nadila, D. L., Anindita, T. A., & Rosia, R. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hand And Body Lotion Merek Citra. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 4(1), 120–136. Https://Doi.Org/10.36778/Jesya.V4i1.277
Anjani, S. (2020). Mengkomunikasikan Pesan Di Media Sosial Instagram [ The Role Of Social Media Influencers In Communicating Messages Using Instagram ]. 16(2), 203–229.
Biaudet, S. (2017). Pemasaran Influencer Sebagai Alat Pemasaran Proses Pembuatan Kampanye Pemasaran Influencer Di Instagram.
Boru Purba Sigumonrong, N. R., Gandhiadi, G. K., & JAYANEGARA, K. (2024). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Iphone. E-Jurnal Matematika, 13(2), 111. Https://Doi.Org/10.24843/Mtk.2024.V13.I02.P449
Budhirianto S, 2017). (2024). Machine Translated By Google Terkait Berita Kuliner Daerah Muhammad Hafiz Alfiqri1 , Mas Agus Firmansyah2 , Dionni Surya Perdana3 ABSTRAK Penelitian Ini Bertujuan Menganalisis Persepsi Pedagang Dan Masyarakat Di Kota Bengkulu Terkait Berita Kuliner Daerah. 7, 341–348.
Chandra, T., Rakhmanto, A., Syamsudin, B., Marsongko, E. P., & Suhendar, T. (2023). Studi Analisis Pemasaran Wisata Kuliner Kota Yogyakarta. Altasia Jurnal Pariwisata Indonesia, 5(1), 55. Https://Doi.Org/10.37253/Altasia.V5i1.7260
Di, P., Bengkulu, P., Nasution, S., & Noviantoro, R. (2019). Potensi Usaha Kuliner Asli Daerah Dalam Menunjang. 310–318.
Djaya, T. R. (2020). Makna Tradisi Tedhak Siten Pada Masyarakat Kendal: Sebuah Analisis Fenomenologis Alfred Schutz. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 1(06), 21–31. Https://Www.Jurnalintelektiva.Com/Index.Php/Jurnal/Article/View/65
Dr.Muhammad Hasan Hasan. (N.D.). Metode Penelitian Kualitatif. Tahta Media Grup.
Duffy, B. E. (2020). Social Media Influencers. The International Encyclopedia Of Gender, Media, And Communication, April, 1–4. Https://Doi.Org/10.1002/9781119429128.Iegmc219
Erick, K., & Naibaho, T. (2024). Peran Influencer Marketing Dan Trust Terhadap Repurchase Intention Produk Skin Care Bening’s. 6(4), 586–596. Http://Dx.Doi.Org/10.32493/JEE.V6i3.42144
Fauzi, A., Saing, B., Nazira, N. A., Putri, S. A., Pangeswati, S. O., Nurhasanah, S. D., Maharani, S., & Theresia. (2024). Peran Dan Fungsi Influencer Di Media Sosial. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 2(1), 1–16. Https://Doi.Org/10.61597/Jbe-Ogzrp.V2i1.16
Ferina Ananda Agung, N., Sri Darma, G., & Mahyuni, L. P. (2021). Does Influencer Marketing Really Improve Sustainable Brand Awareness And Sales? Lou & Yuan (2018)., 9(1), 167–174. Http://Ejournal.Polbeng.Ac.Id/Index.Php/IBP/Article/View/1889
Girsang, C. N. (2020). Pemanfaatan Micro-Influencer Pada Media Sosial Sebagai Strategi Public Relations Di Era Digital. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(2), 206–225. Https://Doi.Org/10.31937/Ultimacomm.V12i2.1299
Hardini, R., Iffa Nurani, M., Larasayu, F., & Permana, E. (2023). Strategi Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer Di Media Sosial Instagram Pasca Pandemi. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 8(2), 134–148. Https://Doi.Org/10.21067/Jrpe.V8i2.8718
Hasan, S. (2021). Pengaruh Sosial Media Dalam Peningkatan Pemasaran UMKM Kuliner Selama Pandemi Covid-19 (Studi Kasus: UMKM Kuliner Kota Bangkinang, Provinsi Riau). Invest : Jurnal Inovasi Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), 30–40. Https://Doi.Org/10.55583/Invest.V2i1.121
Hogsnes, M., Grønli, T. M., & Hansen, K. (2024). Exploring Influencers’ Commercial Content On Instagram. Journal Of Interactive Advertising, 24(2), 156–168. Https://Doi.Org/10.1080/15252019.2024.2316114
Ilma Siti Salamah, Rifqi Taufiqul Hakim, & Lahera, T. (2023). Pengaruh Penerapan Kebijakan Merdeka Belajar Di Perguruan Tinggi. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 11–19. Https://Doi.Org/10.58401/Dirasah.V6i1.608
Isyanto, P., Sapitri, R. G., & Sinaga, O. (2020). Micro Influencers Marketing And Brand Image To Purchase Intention Of Cosmetic Products Focallure. Systematic Reviews In Pharmacy, 11(1), 601–605. Https://Doi.Org/10.5530/Srp.2020.1.75
Iv, V., April, N., Hubungan, T., Merek, C., Produk, K., & Keputusan, D. A. N. (2016). Telaah Hubungan Citra Merek, Kualitas Produk Dan Keputusan Pembelian Konsumen. IV(1), 100–107.
Khatimah, N. (2023). Pengaruh Influencer Marketing Dan Viral Marketing Terhadap Loyalitas Pengguna Skincare. Institut Agama Islam Negeri.
Kotler. (2023). Peran Marketing Food Influencer Tiktok Terhadap Follower Engagement Dan Purchase Intention Para Pengikut Febryan Dio Ramadhan. Jurnal Manajemen Perhotelan, 9(1), 24–34. Https://Doi.Org/10.9744/Jmp.9.1.24-34
Leung Et Al.,(2019). Pengaruh Terpaan Akun Instagram @ Bekasifood Terhadap Preferensi Dalam Memilih Kuliner Di Bekasi. 3(2), 140–149.
Martin, R., & Eriend, D. (2024). Analisis Penggunaan Sosial Media Influencer Dalam Meningkatkan Brand Image Suatu Produk (Studi Kasus Pada Mie Uda Bro Padang). JKOMDIS : Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial, 4(1), 315–319. Https://Doi.Org/10.47233/Jkomdis.V4i1.1612
Monacho, B. C. (2023). Machine Translated By Google Pengaruh Influencer Engagement Rate Terhadap Peningkatan Followers Akun Resmi Instagram Machine Translated By Google. 39(2), 373–388.
Ocak (2021). (2023). Nano-Influencer Di Media Sosial Sebagai Efektif Dan Efisien. 6(2), 52–63.
Prasetya, M. R. (2020). Self-Presentation Dan Kesadaran Privacy Micro-Influencer Di Instagram. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal Of Communications Studies), 4(1), 239. Https://Doi.Org/10.25139/Jsk.V4i1.2301
Prayudi & Oktapiani. (2023). Nano-Influencer Di Media Sosial Sebagai Efektif Dan Efisien. 6(2), 52–63.
Putri, A., & Gultom, A. (2021). Kekuatan Instagram Dengan Electronic-Word-Of-Mouth ( Ewom ) Dan Influencer Dalam Komunikasi Pemasaran. 2.
Raharjo, V. S., Sukoco, I., Safa’atul Barkah, C., & Novel, N. J. A. (2023). Penerapan Strategi Influencer Marketing Melalui Media Sosial. Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen, 10(1), 86–99. Https://Doi.Org/10.31289/Jkbm.V10i1.9979
Richards, G. (2018). By Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata.
Rosadian, A. (2023). Kolaborasi Strategi Digital Marketing Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Usaha Kuliner Di Kota Malang. Jurnal Pijar, 1(2), 191–199. Https://E-Journal.Naureendigition.Com/Index.Php/Pmb/Article/View/241%0Ahttps://E-Journal.Naureendigition.Com/Index.Php/Pmb/Article/Download/241/103
S. (2020). 5(2), 93–106.
Salamiyah, N., Sundari, & Muawanah. (2024). Pengaruh Social Media Marketing Dan Influencer Marketing Pada Aplikasi Tiktok Terhadap Keputusan Pembelian Produk Ms Glow. IJEN: Indonesian Journal Of Economy And Education Economy, 02(01), 195–206. Https://Jurnal.Academiacenter.Org/Index.Php/IJEN
Saputro, K. A., Wahyudi, T. N., & Yuningsih, Y. (2023). Strategi Pemasaran Influencer Dalam Meningkatkan Keterlibatan Pelanggan ( Kasus Tiktok Minke ) BelajAR ). 2021, 9–21.
Sari, P. P. (2023). Strategi Influencer Dalam Upaya Meningkatkan Niat Beli Di Social Commerce. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 4(4), 214–237. Https://Doi.Org/10.47747/Jnmpsdm.V4i4.1689
Sari, W. P., Paramita, S., & Irena, L. (2024). MODEL PERSONAL BRANDING NANO-INFLUENCERS GENERASI Z DI INSTAGRAM Smartphone Menjadi Perangkat Paling Populer Digunakan ( Riyanto , 2021 ). Data Statista Turut Dengan Jumlah Pengguna Internet Terbanyak Di Asia , Setelah Cina Dan India ( Ganbold , 2021 ). E. 8(2), 328–340.
Setiabudi, N. A., Prabaseno, I. W., & Hellyani, C. A. (2023). Pengaruh Influencer Terhadap Brand Awareness Dari Produk Skincare. (Bruns, 2018)., 14(5), 537–548.
Sofiyana, M. S., Ahdiyat, M., & Malik, A. (2022). Penelitian Kualitatif.
Sukriani, N. (2022). Pengaruh Inovasi Dan Kreatifitas Terhadap Kinerja Usaha Pelaku UMKM Kuliner Di Kota Pekanbaru. 42.
Susilawati, A. D., & Solehatun, F. (2023). Peran Influencer Dan Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Promosi Pada Suatu Brand. Analisis, 13(1), 52–64. Https://Doi.Org/10.37478/Als.V13i1.2524
VARGHESE, 2021. (2016). of the develoment competence Machine Translated By Google. 80(2), 311–320.
Watajdid, N. I., Lathifah, A., Andini, D. S., & Fitroh, F. (2021). Systematic Literature Review: Peran Media Sosial Instagram Terhadap Perkembangan Digital Marketing. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal Of Marketing Science), 20(2), 163–179. Https://Doi.Org/10.14710/Jspi.V20i2.163-179
Wibawa, R. C., Pratiwi, C. P., & Larasati, H. (2021). The Role Of Nano Influencers Through Instagram As An Effective Digital Marketing Strategy. Advances In Economics, Business And Management Research, 198, 233–238. Https://Www.Researchgate.Net/Publication/358878321
Wulandari, T., Asriani, P. S., & Priyono, B. (2022). Analisis Keputusan Konsumen Terhadap Makanan Tradisional Lemang Tapai Di Pekan Masat Desa Ulak Lebar Kecamatan Pino Kabupaten Bengkulu Selatan. Jurnal AGRIBIS, 8(1), 1–12. Https://Doi.Org/10.36563/Agribis.V8i1.537
Yusuf, A., Andi, K., Setyowati, L., Zulfika, G., & Sulistiyawan, E. (2024). Efektivitas Penggunaan Influencer Dalam Strategi Pemasaran Digital. 4.
(Leung Et Al., 2019). (2021). Pengaruh Terpaan Akun Instagram @ Bekasifood Terhadap Preferensi Dalam Memilih Kuliner Di Bekasi. 3(2), 140–149.
Adila, F., Dida, S., & Rizal, E. (2023). Pengaruh Kualitas Informasi , Social Media Influencer Dan Norma Subjektif Terhadap Minat Berlangganan Yellow Fit Kitchen ( Studi Eksplanatif Mengenai Pengaruh Kualitas Informasi , Social Media Influencers Dan Norma Subjektif Terhadap Minat Berlangganan Fo. 7, 21638–21646.
Al Istiqomah, M. K. (2021). Peran Influencer Media Sosial Sebagai Aktor Diplomasi Budaya Korea Selatan. Global Mind, 3(2), 22–39. Https://Doi.Org/10.53675/Jgm.V3i2.135
Alwiputri, A. R., & Noor, T. R. (2024). Penguatan Kompetensi Siswa Melalui Program Magang Pada Dunia Usaha Dan Dunia Industri. Jurnal Studi, Sosial Dan Ekonomi, 5(2), 173–184.
Amalia, K., & Nurlinda, R. A. (2022). Pengaruh Influencer Marketing Dan Online Customer Review Terhadap Purchase Intention. 1(11), 2383–2398.
Anam, M. S., Nadila, D. L., Anindita, T. A., & Rosia, R. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hand And Body Lotion Merek Citra. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 4(1), 120–136. Https://Doi.Org/10.36778/Jesya.V4i1.277
Anjani, S. (2020). Mengkomunikasikan Pesan Di Media Sosial Instagram [ The Role Of Social Media Influencers In Communicating Messages Using Instagram ]. 16(2), 203–Peran media sosial dalam membangun citra destinasi parawisata229.
Biaudet, S. (2017). Pemasaran Influencer Sebagai Alat Pemasaran Proses Pembuatan Kampanye Pemasaran Influencer Di Instagram.
Boru Purba Sigumonrong, N. R., Gandhiadi, G. K., & Jayanegara, K. (2024). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Iphone. E-Jurnal Matematika, 13(2), 111. Https://Doi.Org/10.24843/Mtk.2024.V13.I02.P449
Budhirianto S, 2017). (2024). Machine Translated By Google TERKAIT BERITA KULINER DAERAH Muhammad Hafiz Alfiqri1 , Mas Agus Firmansyah2 , Dionni Surya Perdana3 ABSTRAK Penelitian Ini Bertujuan Menganalisis Persepsi Pedagang Dan Masyarakat Di Kota Bengkulu Terkait Berita Kuliner Daerah. 7, 341–348.
Chandra, T., Rakhmanto, A., Syamsudin, B., Marsongko, E. P., & Suhendar, T. (2023). Studi Analisis Pemasaran Wisata Kuliner Kota Yogyakarta. Altasia Jurnal Pariwisata Indonesia, 5(1), 55. Https://Doi.Org/10.37253/Altasia.V5i1.7260
Nasution, S., & Noviantoro, R. (2019). Potensi Usaha Kuliner Asli Daerah Dalam Menunjang. 310–318.
Djaya, T. R. (2020). Makna Tradisi Tedhak Siten Pada Masyarakat Kendal: Sebuah Analisis Fenomenologis Alfred Schutz. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 1(06), 21–31. Https://Www.Jurnalintelektiva.Com/Index.Php/Jurnal/Article/View/65
Dr.Muhammad Hasan Hasan. (N.D.). Metode Penelitian Kualitatif. Tahta Media Grup.
Duffy, B. E. (2020). Social Media Influencers. The International Encyclopedia Of Gender, Media, And Communication, April, 1–4. Https://Doi.Org/10.1002/9781119429128.Iegmc219
Erick, K., & Naibaho, T. (2024). Peran Influencer Marketing Dan Trust Terhadap Repurchase Intention Produk Skin Care Bening’s. 6(4), 586–596. Http://Dx.Doi.Org/10.32493/JEE.V6i3.42144
Fauzi, A., Saing, B., Nazira, N. A., Putri, S. A., Pangeswati, S. O., Nurhasanah, S. D., Maharani, S., & Theresia. (2024). Peran Dan Fungsi Influencer Di Media Sosial. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 2(1), 1–16. Https://Doi.Org/10.61597/Jbe-Ogzrp.V2i1.16
Ferina Ananda Agung, N., Sri Darma, G., & Mahyuni, L. P. (2021). Does Influencer Marketing Really Improve Sustainable Brand Awareness And Sales? Lou & Yuan (2018)., 9(1), 167–174. Http://Ejournal.Polbeng.Ac.Id/Index.Php/IBP/Article/View/1889
Girsang, C. N. (2020). Pemanfaatan Micro-Influencer Pada Media Sosial Sebagai Strategi Public Relations Di Era Digital. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi,12(2), 206–225. Https://Doi.Org/10.31937/Ultimacomm.V12i2.1299
Hardini, R., Iffa Nurani, M., Larasayu, F., & Permana, E. (2023). Strategi Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer Di Media Sosial Instagram Pasca Pandemi. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 8(2), 134–148. Https://Doi.Org/10.21067/Jrpe.V8i2.8718
Hasan, S. (2021). Pengaruh Sosial Media Dalam Peningkatan Pemasaran UMKM Kuliner Selama Pandemi Covid-19 (Studi Kasus: UMKM Kuliner Kota Bangkinang, Provinsi Riau). INVEST : Jurnal Inovasi Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), 30–40. Https://Doi.Org/10.55583/Invest.V2i1.121
Hogsnes, M., Grønli, T. M., & Hansen, K. (2024). Exploring Influencers’ Commercial Content On Instagram. Journal Of Interactive Advertising, 24(2), 156–168. Https://Doi.Org/10.1080/15252019.2024.2316114
Ilma Siti Salamah, Rifqi Taufiqul Hakim, & Lahera, T. (2023). Pengaruh Penerapan Kebijakan Merdeka Belajar Di Perguruan Tinggi. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 11–19. Https://Doi.Org/10.58401/Dirasah.V6i1.608
Isyanto, P., Sapitri, R. G., & Sinaga, O. (2020). Micro Influencers Marketing And Brand Image To Purchase Intention Of Cosmetic Products Focallure. Systematic Reviews In Pharmacy, 11(1), 601–605. Https://Doi.Org/10.5530/Srp.2020.1.75
Iv, V., April, N., Hubungan, T., Merek, C., Produk, K., & Keputusan, D. A. N. (2016). Telaah Hubungan Citra Merek, Kualitas Produk Dan Keputusan Pembelian Konsumen. IV(1), 100–107.
Khatimah, N. (2023). Pengaruh Influencer Marketing Dan Viral Marketing Terhadap Loyalitas Pengguna Skincare. Institut Agama Islam Negeri.
Kotler. (2023). Peran Marketing Food Influencer Tiktok Terhadap Follower Engagement Dan Purchase Intention Para Pengikut Febryan Dio Ramadhan. Jurnal Manajemen Perhotelan, 9(1), 24–34. Https://Doi.Org/10.9744/Jmp.9.1.24-34
Martin, R., & Eriend, D. (2024). Analisis Penggunaan Sosial Media Influencer Dalam Meningkatkan Brand Image Suatu Produk (Studi Kasus Pada Mie Uda Bro Padang). JKOMDIS : Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial, 4(1), 315–319. Https://Doi.Org/10.47233/Jkomdis.V4i1.1612
Monacho, B. C. (2023). Machine Translated By Google Pengaruh Influencer Engagement Rate Terhadap Peningkatan Followers Akun Resmi Instagram Machine Translated By Google. 39(2), 373–388.
Ocak (2021). (2023). Nano-Influencer Di Media Sosial Sebagai Efektif Dan Efisien. 6(2), 52–63.
Prasetya, M. R. (2020). Self-Presentation Dan Kesadaran Privacy Micro-Influencer Di Instagram. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal Of Communications Studies), 4(1), 239. Https://Doi.Org/10.25139/Jsk.V4i1.2301
Prayudi & Oktapiani. (2023). Nano-Influencer Di Media Sosial Sebagai Efektif Dan Efisien. 6(2), 52–63.
Putri, A., & Gultom, A. (2021). Kekuatan Instagram Dengan Electronic-Word-Of-Mouth ( Ewom ) Dan Influencer Dalam Komunikasi Pemasaran. 2.
Raharjo, V. S., Sukoco, I., Safa’atul Barkah, C., & Novel, N. J. A. (2023). Penerapan Strategi Influencer Marketing Melalui Media Sosial. Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen, 10(1), 86–99. Https://Doi.Org/10.31289/Jkbm.V10i1.9979
Richards, G. (2018). By Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata.
Rosadian, A. (2023). Kolaborasi Strategi Digital Marketing Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Usaha Kuliner Di Kota Malang. Jurnal Pijar, 1(2), 191–199. Https://E-Journal.Naureendigition.Com/Index.Php/Pmb/Article/View/241%0Ahttps://E-Journal.Naureendigition.Com/Index.Php/Pmb/Article/Download/241/103
S. (2020). 5(2), 93–106.
Salamiyah, N., Sundari, & Muawanah. (2024). Pengaruh Social Media Marketing Dan Influencer Marketing Pada Aplikasi Tiktok Terhadap Keputusan Pembelian Produk Ms Glow. IJEN: Indonesian Journal Of Economy And Education Economy, 02(01), 195–206. Https://Jurnal.Academiacenter.Org/Index.Php/IJEN
Saputro, K. A., Wahyudi, T. N., & Yuningsih, Y. (2023). Strategi Pemasaran Influencer Dalam Meningkatkan Keterlibatan Pelanggan ( Kasus Tiktok Minke ) Belajar ). 2021, 9–21.
Sari, P. P. (2023). Strategi Influencer Dalam Upaya Meningkatkan Niat Beli Di Social Commerce. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 4(4), 214–237. Https://Doi.Org/10.47747/Jnmpsdm.V4i4.1689
Sari, W. P., Paramita, S., & Irena, L. (2024). MODEL PERSONAL BRANDING NANO-INFLUENCERS GENERASI Z DI INSTAGRAM Smartphone Menjadi Perangkat Paling Populer Digunakan ( Riyanto , 2021 ). Data Statista Turut Dengan Jumlah Pengguna Internet Terbanyak Di Asia , Setelah Cina Dan India ( Ganbold , 2021 ). E. 8(2), 328–340.
Setiabudi, N. A., Prabaseno, I. W., & Hellyani, C. A. (2023). Pengaruh Influencer Terhadap Brand Awareness Dari Produk Skincare. (Bruns, 2018)., 14(5), 537–548.
Sofiyana, M. S., Ahdiyat, M., & Malik, A. (2022). PANCASILA.
Sukriani, N. (2022). Pengaruh Inovasi Dan Kreatifitas Terhadap Kinerja Usaha Pelaku UMKM Kuliner Di Kota Pekanbaru. 42.
Susilawati, A. D., & Solehatun, F. (2023). Peran Influencer Dan Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Promosi Pada Suatu Brand. Analisis, 13(1), 52–64. Https://Doi.Org/10.37478/Als.V13i1.2524
Varghese, 2021. (2016).healthy and economic impact of air pollution Machine Translated By Google. 80(2), 311–320.
Watajdid, N. I., Lathifah, A., Andini, D. S., & Fitroh, F. (2021). Systematic Literature Review: Peran Media Sosial Instagram Terhadap Perkembangan Digital Marketing. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia (Indonesian Journal Of Marketing Science), 20(2), 163–179. Https://Doi.Org/10.14710/Jspi.V20i2.163-179
Wibawa, R. C., Pratiwi, C. P., & Larasati, H. (2021). The Role Of Nano Influencers Through Instagram As An Effective Digital Marketing Strategy. Advances In Economics, Business And Management Research, 198, 233–238. Https://Www.Researchgate.Net/Publication/358878321
Wulandari, T., Asriani, P. S., & Priyono, B. (2022). Analisis Keputusan Konsumen Terhadap Makanan Tradisional Lemang Tapai Di Pekan Masat Desa Ulak Lebar Kecamatan Pino Kabupaten Bengkulu Selatan. Jurnal Agribis, 8(1), 1–12. Https://Doi.Org/10.36563/Agribis.V8i1.537
Yusuf, A., Andi, K., Setyowati, L., Zulfika, G., & Sulistiyawan, E. (2024). Efektivitas Penggunaan Influencer Dalam Strategi Pemasaran Digital. 4.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.