PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN DI DAPUR MAMA IA KOTA BENGKULU

Authors

  • Dilla Putri Syavira Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Sri Ekowati Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/jems.v5i1.5956

Abstract

The purpose of this study is based on the identification of the problems stated above, then the purpose of this study is to determine the quality of service, products to customer satisfaction Dapur Mama IA Bengkulu. The sample of this study amounted to 160 which were determined proportionally. Data collection techniques using questionnaires and data analysis techniques using multiple linear regression. The conclusion of the results of this study is that the Quality of Influence has a positive and significant effect on Customer Satisfaction of Dapur Mama IA Kota Bengkulu, the better the Quality of Service provided the better it will be for the development of Dapur Mama IA Kota Bengkulu. With good Service Quality, it will create Customer Satisfaction by itself. Together, Service Quality and Product Quality have a positive and significant effect on Customer Satisfaction In Dapur Mama IA Kota Bengkulu, the better the Quality of Service provided and the Quality of Products offered will increase Customer Satisfaction.

Keywords: Service Quality, Product Quality and Customer Satisfaction

References

Aditya, Tjiptono. 2011. Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan. 2011:23.

Aulia, M., & Hidayat, I. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Amanda Brownies. Journal of Chemical Information and Modeling, 6(5), 17.

Darmawan, F. (2020). Bab ii kajian pustaka bab ii kajian pustaka 2.1. Bab Ii Kajian Pustaka 2.1, 12(2004), 6–25.

Hananto, D. (2021). Pengaruh desain produk, kualitas produk, dan persepsi harga terhadap keputusan pembelian produk jersey sepeda di tangsel. Prosiding SEMNASLIT. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/11027

Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 175–182. https://doi.org/10.36226/jrmb.v4i1.251

Ii, B. A. B., & Teoritis, K. (2019). BAB II KAJIAN TEORITIS 2.1 Kualitas Produk 2.2.1 Pengertian Produk. 5–30.

Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press.

Insani, N. A., & Madiawati, P. N. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan , Harga dan Promosi terhadap Loyalitas Pelanggan GoFood di Kota Bandung. JIMEA Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 4(3), 112–122.

Kesuma, E., Amri, & Shabri. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Sulthan Hotel Banda Aceh. Manajemen, 4(4), 176–192.

Khairusy, M. A., & Febriani, R. (2020). The influence of product quality and service quality on customer satisfaction (Survey on customers of KFC Store Merdeka Bandung). Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 1–12. http://ejournal.lppm-unbaja.ac.id/index.php/jmb/article/view/811

Lisdayanti, (2018) .Pengaruh Kualitas Pelayanan Trhadap Kepuasan Konsumen taxi Online (Grab Car) Di Makassar. Skripsi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammmadiyah Makassar

Lupiyoadi, R. 2013. Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi 3. Salemba Empat. Jakarta. ___________. dan A. Hamdani. 2009. Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi 2. Salemba Empat. Jakarta

Mariansyah, A., & Syarif, A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen Cafe Kabalu. EKOMABIS: Jurnal Ekonomi Manajemen Bisnis, 1(01), 1–14.

Montung, P., Sepang, J., & Adare, D. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan Dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Restoran Kawan Baru. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 15(5), 678–689.

Normasari, S. (2013). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN, CITRA PERUSAHAAN DAN LOYALITAS PELANGGAN Survei padaTamu Pelanggan yang Menginap di Hotel Pelangi Malang. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(2), 1–9.

Novia, M. A., Semmaila, B., & Imaduddin, I. (2020). Pengaruh kualitas Layanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan. Tata Kelola, 7(2), 201–212. https://doi.org/10.52103/tatakelola.v7i2.174

Rahmayanty, Nina. 2010. Manajemen Pelayanan Prima. Yogyakarta: Graha Ilmu. Edisi Pertama. Cetakan Pertama.

Sangadji, Etta Mamang dan Sopiah (2013). Perilaku Konsumen, Yogyakarta

Sari, D. N., & Nurnida, I. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Pdam Kota Cirebon Impact of Service Quality on Customer Satisfaction At Pdam Cirebon. E-Proceeding of Management, 4(1), 923–931.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Alfabeta.

Sugiyono. (1994). Metode Penelitian Administrasi. Bandung : Alfabeta

Tjiptono, F. 1997. Strategi Pemasaran. Edisi Kedua. Cetakan Pertama. Andi Offset. Yogyakarta. ________ dan G. Chandra. 2012. Pemasaran Strategik. Edisi Dua. Andi Offset. Yogyakarta.

Tjiptono, F. 2014. Pemasaran Jasa. Andi Offset. Yogyakarta. _________. dan G. Chandra. 2016. Sevice, Quality dan Satisfaction Edisi 4. Andi Offset. Yogyakarta

Tjiptono, Fandy. 2014. Pemasaran Jasa : Andy Offset : Yogyakarta.

Fandy, Tjiptono. 2016. Service, Quality & satisfaction. Yogyakarta. Andi.

Trianah, L., Pranitasari, D., & Marichs, S. Z. (2017). Pelanggan ( Studi Kasus Pada Pelanggan D ’ Besto Mangun Jaya 2 Tambun Selatan ). 26(01), 105–122.

Tumangkeng, G. A. (2013). Kualitas Produk, Suku Bunga Dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Pelanggan Kpr Bank Btn Cabang Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 78–85.

Downloads

Published

2024-01-17

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 63 times