PENGARUH OFFICE ATMOSFER DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN PADA PT. TELKOM AKSES KOTA BENGKULU

Authors

  • Agung Mulyana Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Mimi Kurnia Nengsih Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/jems.v4i2.5391

Abstract

This study aims to determine the effect of atmosphere and service quality on customer satisfaction at PT. Telkom Access Bengkulu City. This type of research is a type of quantitative descriptive research, the object of this research is the customers of PT. Telkom Access Bengkulu City, which is precisely located on Jl. Lt. Gen. Suprapto, No. 132, Kec. Ratu Samban, Bengkulu City, Bengkulu. The sampling method uses a non probability technique, namely accidental sampling. The number of respondents in this study were 150 people. Methods of data collection using a questionnaire. Data analysis techniques using Multiple Linear Regression Analysis Test, and Hypothesis Test, namely t test and f test.

The results of this study can be concluded that the atmosphere variable has a positive effect on customer satisfaction, service quality has a positive effect on customer satisfaction, and atmosphere and service quality together have a significant effect on customer satisfaction at PT. Telkom Access Bengkulu City.

 Keywords: Atmosphere, Service Quality, Customer Satisfaction

References

Alfin, M. R., & Nurdin, S. (2017). Pengaruh Atmosphere Pada Kepuasan Pelanggan Yang Berimplikasi Pada Loyalitas Pelanggan. 1(2), 249–258.

Aryandi, J., & Onsardi, O. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Cafe Wareg Bengkulu. Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis (Jmmib), 1(1), 117-127.

Bariroh, H. (2007). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Membeli Konsumen Pada Minimarket Indomaret dan Minimarket Alfamart.

Belch, George E., Belch, Michael A. (2018). Advertising and Promotion : An Integrated Marketing Communication Perpective. 8th Edition. New York : McGraw-Hil

Benson. (2017). JEM17 Jurnal Ekonomi Manajemen, Hal 285 - 302. 2.

Edwar, D. M., & Si, M. (2017). PENGARUH ATMOSPHERE DAN KUALITAS LAYANAN TERHADAP INDONESIA SURABAYA Maria Kristiana. 01.

Ferdinand, Augusty. 2014. Metode Penelitian Manajemen. BP Universitas Diponegoro. Semarang

Firmansyah, F. (2020). The effect of product diversity and service quality on loyalty with customer satisfaction as an intervening variable ( Study of Toko Pertanian Subur , Pace Nganjuk District ). 21(1), 77–86.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hersanti, N. J., & Ratnawati, K. (2012). Pengaruh Office Atmosfer Terhadap Kepuasan dan Niatan Perilaku Konsumen di Toko ” Oen ”, Kota Malang. 10.

Irena, F., Listiono, S., M, D. S. S. M., Pemasaran, P. M., Petra, U. K., & Siwalankerto, J. (2015). PENGARUH ATMOSPHERE TERHADAP LOYALITAS VARIABEL INTERVENING DI LIBRERIA EATERY SURABAYA. 1(1), 1–9.

Kayumalue, P. Di, Ermawati, E., Utami, R. P., & Pakkawaru, I. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Nasi Kuning. 2(1).

Khoiriah, S. (2017). Pengaruh Keragaman Produk Dan Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen “Barokah Mini Market Gunnung Terang Di Kabupaten Oku Timur .” 15(1), 10–18.

Kiswardhana, A., & Triputranto, B. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Proses Keputusan Pembelian (Studi Pada Customer Service Stasiun Kereta Api Bandung Daerah Operasi II). Jurnal Manajemen Bisnis, 1(1), 1–9.

Kotler, Philip dan Keller, (2007), Prinsip-Prinsip Pemasaran (Ed. ke-12 Bahasa Indonesia Jilid 2). Jakarta: Erlangga.

Kotler, Philip. (2015). Manajemen Pemasaran. Edisi 11, Penerbit: Indeks, Jakarta

Kotler, Philip dan Keller Kevin Lane. (2012). Manajemen Pemasaran, terjemahkan Benyamin Molan, Jilid satu, cetakan keduabelas, Penerbit: Prenhalindo, Jakarta

Panjaitan, V. M., & Suryoko, S. (2016). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Taman Rekreasi Wonderia Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1(1), 1–10.

Priansa, Donni Juni. 2017. Komunikasi Pemasaran Terpadu. Bandung : CV Pustaka Setia

Raharjo, K., & Santosa, S. B. (2015). Analisis pengaruh kualitas pelayanan, promosi dan keragaman produk terhadap keputusan pembelian di T.B Rajawwali Kalicik, Demak (studi pada Toko Bangunan Rajawali Kalicilik, Demak). Diponegoro Journal of Management, 4(2003), 1–11. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr.

Raharjo, Sahid. (2017), Makna Koefisien Determinasi (R2) Dalam Analisis Regresi Linier.https://www.spssindonesia.com/2017/04/makna-koefisiendeterminasi-r-square.html

Robby, K., & Angery, E. (2021). JIMEA | Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen , Ekonomi , dan Akuntansi). Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 5(3), 494–512.

Sambara, J., Tawas, H. N., Samadi, R. L., Pengaruh, A., Produk, K., Dan, K. P., Manajemen, J., & Ratulangi, U. S. (2021). ATMOSPHERE TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN PADA CAFE 3 . AM KOFFIE SPOT MANADO ANALYSIS OF THE EFFECT OF PRODUCT QUALITY , SERVICE QUALITY AND STORE ATMOSPHERE ON CUSTOMER SATISFACTION AT CAFE 3 . AM KOFFIE SPOT MANADO Jurnal EMBA Vol . 9 No . 4 Oktober 2021 , Hal . 126-135. 9(4), 126–135.

Sri Suryoko. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian. Diponegoro Journal Of Social And Political Science, 1(1), 1–8.

Sudirman, S. (2019). Pengaruh Harga dan Pelayanan terhadap Keputusam Pembelian Konsumen pada Online Shop. Al-Buhuts, 15(2), 32–44. https://doi.org/10.30603/ab.v15i2.1107

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Alfabeta.

Taupik Ismail. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Kantor Indihome Gegerkalong Di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 5(1), 1124–1135.

Tendean, A., & Widodo, A. (2012). PENGARUH ATMOSPHERE TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN ( Studi pada Maja House Sugar & Cream Bandung ). 1–7.

Tjiptono, F., & Chandra, G. (2012). Pemasaran Strategi (2nd ed.). Yogyakarta: CV Andi Offset.

Tjiptono, Fandy. (2014). Pemasaran Jasa: Prinsip, Penerapan dan Penelitian. Yogyakarta: CV ANDI OFFSET

Wibowo, T. S., & Laksana, B. R. (2021). promotion, product quality, menu diversity and purchase decision factors for street vendors in the. 2021(4), 151–162.

Downloads

Published

2023-07-27

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 35 times