PENGARUH HARGA DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP MINAT BELI BATIK BESUREK PADA TOKO SARI RASA

Authors

  • Epa Susanti Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Adi Sismanto Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/jems.v2i1.1370

Abstract

This study entitled The effect of Product Price and Quality on Interest in Buying Besurek Batik by Sari Rasa Store Consumers at Soekarno Hatta Street of Anggut Bengkulu City. The formulation of the problem of this research is whether the Price and Quality of Product have a effect on the Interest in Buying Besurek Batik on Sari Rasa Bengkulu Consumer. The purpose of this study is to determine that the effect of Price and Product Quality significantly influence Interest in Buying Besurek Batik.

This research was conducted on Besurek Batik Consumers at the Bengkulu City Sari shop. The research was carried out for 13 days. The population of this study was Consumer Batik Besurek At Bengkulu City Sari Rasa Shop, while the sample of this study wass the Consumer Batik Besurek At the City of Bengkulu Sari Rasa Shop, amounting to 91 respondents. The study was conducted in quantitative methods.

Based on the analysis of the study, the results of the study can be concluded that respondents' perceptions on Price (X1) and Product Quality (X2) affect the Purchase Interest (Y) with the results of multiple linear regression of  Y = 2.106 + 0.392 (X_1) + 0.156 (X_2). And the coefficient of determination of R2 = 0.555 or 55.5%. Through  hypothesis testing in the same time, (simultaneous) and individually (partial)this study using the f test and t test, Price (X1) and Product Quality (X2) = 0.000. This means that the fsig value <0.050 shows a simultanous effect which was significant.

 

Keywords: Price, Product Quality and Purchase Interest.

References

Abdillah dan Prasetyo. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya:Arkola.

Aditya Hermawan dan Hartati, 2013. Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Nokia Lumia 920 pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Ilmu Manajemen Vol 1 No 6 November 2013.

Andawari, Anindia Rachma dan Kamal (2014): Pengaruh Harga, Lokasi, dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Coffee Stove Syndicate Café Semarang oleh mahasiswa universitas diponegoro, jurnal Ilmu dan Riset Vol 3, No 13 (2014)

Angipora, 1999. Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Astuti, Sri Rahayu Tri. (2010). Analisis Pengaruh Iklan, Kepercayaan Merek, dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Konsumen.Skripsi

Augusty, Ferdinand. 2006. Metode Penelitian Manajemen: Pedoman Penelitian untuk skripsi, Tesis dan Disertai Ilmu manajemen. Semarang: Universitas Diponegoro.

Bilson, Simamora. 2011. Memenangkan Pasar Dengan Pemasaran Efektif Dan Profitabel. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Durianto, (2013). Pengertian Minat Beli, , p.58 http//repository. widyatama.ac.id/ xmlui/bitstream/handle/123456789/6292/Bab%202.pdf?sequence=9 (diakses pada tanggal 21 Januari 2017)

Fandy, Tjiptono, 2000. Manajemen Jasa, Edisi Kedua. Andy Offset, Yogyakarta.

Ghozali, Imam, 2005 Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS, Semarang, Penerbit Universitas Diponegoro.

Hansen & Mowen. 2004. Manajemen Biaya, Edisi Bahasa Indonesia. Buku Kedua. Jakarta: Salemba Empat.

Harjanto, J.O. 2009. Inovasi Produk dan Ekspetasi Inovasi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen

Kotler, Amstrong. 2008. Prinsip-prinsip Pemasaran 1. Jakarta:Erlangga

Kotler, Keller. 2008. Manajemen Pemasaran. Jakarta : Erlangga

Kotler, p., & Armstrong. G. (2011). Principle Of Marketing, 10 th edition /international Edition. New Jersey. Prentice

Kotler, Philip dan Gary Armstrong. 2008. Prinsip-prinsip Pemasaran Edisi 12 Jilid I. Jakarta:Erlangga.

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. Marketing Management Fourteenth Edition. New Jersey:Pearson Education.

Kotler, Philip, 2005. Manajemen Pemasaran, jilid I dan II. Jakarta: PT. Indeks

Ma’ruf, (2006) Pemasaran Ritel, Gramedia Pustaka Utama Jakarta

Marwanto, Aris. 2015. Marketing Sukses. Yogyakarta: KOBIS

Prawirosentono, Suyadi. 2002. Manajemen Sumber Daya Manusia: Kebijakan Kinerja Karyawan. Edisi 1. Cetakan Kedelapan.BPFE.Yogyakarta.

Putri, W. P., & Sismanto, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Toko Prima Variasi Kota Bengkulu. (Jems) Jurnal Entrepreneur Dan Manajemen Sains, 1(2).

Setiawan, Andre. (2018). Pengaruh Profitabilitas, Keputusan Investasi, Keputusan Pendanaan dan Kebijakan Deviden Terhadap Nilai Perusahaan yang Tergabung pada Jakarta Islamic Index. Skripsi Gelar Sarjana. Unniversitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Sonatasia, D., Onsardi, O., & Arini, E. (2020). Strategi Meningkatkan Loyalitas Konsumen Makanan Khas Kota Curup Kabupaten Rejang Lebong. (Jmmib) Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis, 1(1).

Stiadi Nugroho J. 2011. Perilaku Konsumen:Konsep dan Implikasi untuk strategi dan Penelitian Pemasaran. Prenada Media. Bandung.

Sugiyono. 2004. Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Bisnis. Bandung : Alfabeta.

Suharyadi Purwanto. 2004. Stastika Untuk Ekonomi Dan Keuangan Modern. Penerbit Salemba Empat. Jakarta.

Swastha, Basu, dan Irawan. 2005. Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: Liberty Yogyakarta.

Tjiptono, Fandy dan Gregorious Chandra. (2012) Pemasaran Strategik, Edisi 2. Yogyakarta: C. V Andi Offset.

Tjiptono, Fandy. (2006). Pemasaran Jasa. Malang: Banyumedia Publishing.

Tjiptono, Fandy. 2012. Strategi Pemasaran, Yogyakarta: Andi.

Downloads

Published

2021-01-20

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 416 times