PEMASARAN PRODUK UMKM PADA KELOMPOK TANI KECAMATAN ENGGANO (Program Guidance For Marketing Of Umkm Products In Farmers' Groups In Enggano District)
DOI:
https://doi.org/10.36085/jamekis.v8i1.7103Abstract
The purpose of the UMKM product marketing program is to educate members of the Aksa Tani farmer group to improve their understanding and knowledge in understanding the marketing of UMKM products in the Aksa Tani farmer group in Kaana village, Enggano sub-district, North Bengkulu district, Bengkulu province. Before the implementation, many members of the farmer group still did not understand the marketing of UMKM products. This study is a qualitative study that explores the product marketing model in the UMKM Farmer Group in Enggano District.
References
Adiyanto, Mochamad Reza, & Purnomo, Arie Setyo Dwi. (2021). Dampak Tingkat Literasi Keuangan Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk Keuangan Syariah. Jurnal Administrasi Kantor, 9(1), 1–12.
Ati, Dinda Murah, Nopitasari, Fia, Pepi, Yunus, Fatimah, Setiawan, Adi, & Finthariasari, Meilaty. (2021). Pembiayaan KUR BSI Untik Perkembangan UMKM Di Desa Embong Ijuk Kabupaten Kepahiyang. Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen & Ekonomi Islam (Jam-Ekis), 4(2), 383–393.
Bagas, M. Chindra, Sholikhah, Riska Alfiyah, Faroha, Siti, & Rahmawati, Vina. (2024). Implementasi Asset Based Community Development Dalam Menumbuhkan Modal Sosial, Ekonomi dan Budaya Pada Masyarakat Pesisir Desa Branta. Community Development: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 7(2), 168–188. https://doi.org/10.21043/cdjpmi.v7i2.22509
Bakhri, Syaeful, & Futiah, Vuvut. (2020). Pendampingan Dan Pengembangan Manajemen Pemasaran Produk UMKM Melalui Teknologi Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Loyalitas Sosial, 51.
Ekowati, Sri, Saufira, Nabila, & Finthariasari, Meilaty. (2023). Strategi Pemasaran Bisnis Fastfood Palupi Culinary Dalam Meningkatkan Penjualan (Studi Penelitian di Palupi Culinary Kota Bengkulu). Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 6(1), 172–191.
Finthariasari, M. F., Herwan, M. D. K., & Nita, Z. A. (2023). The Influence Of Promotional Strategies And Social Media On Purchase Decisions (Case Study on Buyers Using Ms Glow Skincare in Bengkulu City). Ekombis Review: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 857-866.
Finthariasari, M. F., Ratnawili, R., & Halim, N. (2022). Purchasing Decisions: The Analysis Effect Of The Variables Life Style, Celebrity Endorser, And Brand Image. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 661-672.
Finthariasari, M., & Zetira, A. M. (2022). Purchase Intention: Pengaruh Price Discount, Bonus Pack Dan Celebrity Endorser. Jurnal Bisnis dan Manajemen (JBM), 16-25.
Fitri, Marliza Ade., Khairiyah, Diah.(2015). Persepsi Konsumen Terhadap Penjualan Melalui Media Internet (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Bengkulu Angkatan Tahun 2015). Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS).
Handayani, Wuri Azwita, Tedjaningsih, Tenten, & Rofatin, Betty. (2019). Peran Kelompok Tani Dalam Meningkatkan Produktivitas Usaha Tani Padi. Jurnall ALGRISTALN, 1(2), 80–88.
Irfandi, Muhammad. (2022). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Bakso Pedas Bang Mar Pekanbaru. Universitas Islam Riau.
Kusuma, M., Arianto, T., & Finthariasari, M. (2021). Analisis Pengaruh Minat Dan Motivasi Terhadap Keputusan Memilih Program Studi Dimediasi Variabel Pekerjaan Yang Diharapkan. Jurnal Manajerial, 8(03), 278-293.
Lendo, Juita. (2014). Industri Kecil Kelompok Tani CAP-TIKUS Masyarakat Desa Tokin Baru Kecamatan Motoling Timur Kabupaten Minahasa Selatan. Journal “Acta Diurna,” III(4).
Maulana, Mirza. (2019). Strategi Pengembangan Masyarakat Di Desa Wisata. ASSET-BASED COMMUNITY DEVELOPMENT, 4(2), 259–78.
Nasution, Anriza Witi. (2019). Analisis Faktor Kesadaran Literasi Keuangan Syariah Mahasiswa Keuangan Dan Perbakan Syariah. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 7(1), 40. Retrieved from https://doi.org/10.21043/equilibrium.v7i1.4258
Nurzam, Wijaya, Efran Ahmat, & Finthariasari, Meilaty. (2020). Strategi Pemasaran CPO ( Crude Palm Oil) Pada PT. BIO Nusantara Teknologi Bengkulu Tengah. Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen & Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 3(1), 135–157.
Oktarini, D., Finthariasari, M., Nuari, T. N. V., Marta, F. R., & Yami, F. M. (2022, April). Strategi Desain Produk Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Toko Mebel Sederhana. Prosiding Seminar Nasional Business Corporate, 1(1), 135-146.
Pratiwi, Dwi Oktaviani, & Finthariasari, Meilaty. (2019). Strategi Pemasaran Produk Fishion Secara Online Pada Pelanggan MatahariMall.Com Di Kota Bengkulu Perspektif Ekonomi Islam. Retrieved from Universitas Agama Islam Negeri IAIN Bengkulu website: http://repository.iainbengkulu.ac.id/3476/1/DWI OKTAVIANI PRATIWI.pdf
Raintung, Anggreyni, Sambiran, Sarah, & Sumampow, Ismail. (2021). Peran Pemerintah Desa Dalam Pemberdayaan Kelompok Tani Di Desa Mobuya Kecamatan Passi Timur Kabupaten Bolaang Mongondow. Journal Governalnce, 1(2), 1–9.
Rumagit, Jimmy, Jean Fanny Junita Timban, & Ngangi, Charles Reijnaldo. (2019). Peranan Modal Sosial Pada Kelompok Tani Padi Sawah Kabupaten Minahasa Selatan. Agri-SosioEkonomi Unsrat, 15(3), 453–462.
Setiawan, Romi Adetio. (2023). Avoidance of Riba-Based Loans and Enhancement of Quality of Life: An Indonesian Context Analysis (Fatmawati Sukarno State Islamic University Bengkulu). Retrieved from https://doi.org/10.3390/rel14111376
Sismanto, A., Ranidiah, F., & Tarisa, A. (2021). Pengaruh orientasi pasar dan inovasi produk terhadap kinerja bisnis (studi kasus pada toko roti panggang banjar di sawah lebar kota bengkulu). Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 4(2).
Sunardi, Tedy., Fikri, Muhammad.(2024). Pengaruh Faktor Geografis Dan Demografis Dalam Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Konsumen Umkm Di Kawasan Wisata Pantai Kota Bengkulu). Jurnal Ilmiah Akuntansi, Manajemen dan Ekonomi Islam (JAM-EKIS), 7(2).
Supit, Veky, Rantung, Ventje, & Pakasi, Caroline B. .. (2016). Kajian Dinamika Kelompok Tani Dalam Peningkatan Pendapatan Kecamatan Tomohon Timur Kota Tomohon. Society : Jurnal Ilmu Sosial & Pengelolaan Sumberdaya Pembangunan, 3, 103–113.
Teriasi, Rina. (2023). Fungsi Pendampingan Pastoral Pada Ritual Kematian : Sebuah Perspektif Sosiologis-Teologis Pada Budaya Suku Dayak Ngaju. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Islam, 9(1), 23.
Utami, Meta Rizqi Nur. (2021). Manajemen Pemasaran Umkm Produk Tempe Pada Masa Pandemi Covid-19. 19, 20.
Wariyanti, Susi, & Imtihanah, Ani Nurul. (2021). Tingkat Penjualan ( Studi Home Industry Roti Al Mustafa di Metro ). Adzkiya: Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah, 09(02), 152–168.
Zahra, Sufiani. (2022). Defenisi, Kriteria dan Konsep UMKM. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI ALAUDDIN MAKASSAR.