PENTINGNYA AKAN MENABUNG SEJAK DINI PADA ANAK SD N 043 BENGKULU UTARA
DOI:
https://doi.org/10.36085/almaun.v4i2.7188Keywords:
Menabung, Sosialisasi Menabung, Hidup hematAbstract
Abstract
This paper discusses the importance of saving early using research methods, performance models, and time and activity plans. Saving means storing money or income in a safe place to store it. Here we explain how to raise children well, because we know that high school students do not understand how to raise them. When explaining how to raise children, please relate it to everyday life that children understand.
Keywords: Saving, Socialization Saving, Living frugally
Abstrak
Karya ini mengeksplorasi pentingnya menabung sejak usia dini menggunakan metode penelitian, model kinerja, serta rencana waktu dan aktivitas.Menabung berarti menyimpan uang atau penghasilan di tempat yang aman untuk menyimpannya. Di sini kami menjelaskan kepada anak-anak cara menabung yang baik dan benar, karena kami tahu, siswa SMA belum memahami arti menabung. Saat menjelaskan menabung kepada anak-anak, pastikan untuk mengaitkannya dengan kehidupan sehari-hari yang mereka pahami.
Kata kunci: Menabung, Sosialisasi Menabung, Hidup hemat
References
Amagir, Aisa et al. 2018. A Review of Financial-Literacy Education Program for Children and Adolescents. Citizenship, Social and Economics Education. 2018, Vol. 17(1) 56-80.
Chalimah, S.N., Martono, S. & Khafid, Muhammad. 2019. The Saving Behavior of Public Vocational High School Students of Business and Management Program in Semarang. Journal of Economic Education. JEE 8(1) 2019:22-29.
Chen Haiyang dan Ronald P. Volpe. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy Among CollegeStudents.EconPapers.Vol.7Issue2,107-128. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1057-0810(99)80006-7
Fabris, Nikola. & Luburic, Redoica. 2016. The Financial Education of Children and Youth. Journal of Central Banking Theory and Practice. 5(2). 65-79 DOI: 10.1515/jcbtp-2016-0011
Krisdayanthi, A. 2019. Penerapan Financial Parenting (Gemar Menabung) pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 4(1), hal 1-7.
Lusardi, A. & Mitchell, Olivia S. 2007. Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education. Business Economics.
McCormick, Martha Henn. 2009.. Volume 20, issue 1 2009. Siaran Pers OJK. 2017.
“Siaran Pers: OJK: Indeks Literasi dan Inklusi Keuangan Meningkat”. Siaran Pers OJK, 24 Januari 2017. Diakses https://www.ojk.go.id/id/berita-dan-kegiatan/siaran-pers/Pages/Siaran-PersOJK-Indeks-Literasi-dan-Inklusi-Keuangan-Meningkat.aspx
Praditya, I. 2016. “Literasi Keuangan Indonesia Kalah dari Malaysia”. Liputan6, 30 Agustus 2016, Diakses https://www.liputan6.com/bisnis/read/2589471/literasi-keuangan-indonesia-kalah-dari-malaysia
Primadhyta, Safyra. 2017. “OJK Janji Penuhi Target Inklusi Keuangan Pada Tahun 2019 Mendatang”. CNN Indonesia, 15 Januari 2017. Diakses https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20170113140913-78186102/ojk-janji-penuhi-target-inklusi-keuangan-pada-2019-mendatang
Rostanti, Qommarria. 2016. “OJK Berharap Pola Pikir Konsumtif Masyarakat Berubah Menjadi Produktif”. Republika,7November2016.Diakses https://republika.co.id/berita/ekonomi/keuangan/og981k383/ojkberharap-pola-pikir-konsumtif-masyarakat-berubah-menjadi-produktif
Shim S, Xiao JJ, Barber BL, et al. 2009. Pathways to life success: A conceptual model of financial wellbeing for young adults. Journal of Applied Developmental Psychology 30(6): 708–723
Totenhagen CJ, Casper DM, Faber KM, et al. 2015. Youth financial literacy: A review of key considerations and promising delivery methods. Journal of Family and Economic Issues 36(2): 167–191
Van Campenhout G. 2015. Revaluing the role of parents as financial socialization agents in youth financial literacy programs. Journal of Consumer Affairs 49(1): 186–222.