Implementation of Birth Certificate Preparation for a Mother's Child through Klampid New Generation (KNG) in Rungkut Menanggal Village

Authors

  • Nuruz Zakiyah Universitas Pembangunan Nasonal "Veteran" Jawa Timur
  • Diana Hertati

DOI:

https://doi.org/10.36085/jmpkp.v6i1.6004

Keywords:

akta kelahiran, KNG, Pelayanan Publik

Abstract

Public services can be defined as all forms of services carried out by service providers with the aim of meeting community needs. Kelurahan as one of the public service providers closest to the community has various forms of services, one of which is the embassy of birth certificates. One type of birth certificate is the birth certificate of a mother's child which is specially made because the parents of the child only have a siri marriage or are pregnant outside of marriage. In Rungkut Menanggal village, the processing of a mother's child birth certificate document is also the same as the processing of a child birth certificate in general, which uses the Klampid New Generation (KNG) innovation. The existence of KNG makes service easy because it is very effective and efficient compared to the past. This research uses descriptive qualitative methods. The theory used is Surabaya Mayor Regulation Number 10 of 2022 concerning procedures for implementing population administration. The results of this study indicate that the service of making a mother's child birth certificate at the Rungkut Menanggal Village Office can be said to be good, because 5 aspects of public service have been fulfilled, namely time efficiency, simplicity, security, attitudes and responsibilities of officers, and facilities and infrastructure.

References

Agustin, F. O. (2023). Impelementasi Klampid New Generation (KNG) Untuk Mempermudah Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kelurahan Dukuh Menanggal Kota Surabaya. PRAJA Observer: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(2), 185–191.

Dwi Agustin, T., Kusbandrijo, B., & Wahyudi, E. (2023). Kualitas Pelayanan Publik Melalui Aplikasi KNG (Klampid New Generation) Oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Surabaya. Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(06).

Darmi, T. (2016). Penerapan Prinsip Good Governance Untuk Layanan Publik. Jurnal Administrasi Pembangunan, Vol 4, No 2. Pp. 97-102.

Darmi, T. (2018). Layanan Pembuatan IMB Berbasis Implementasi Kebijakan Dan Budaya Organisasi. Publikauma: Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 6(1), 1-14.

Agustin, F. O. (2023). Impelementasi Klampid New Generation (KNG) Untuk Mempermudah Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kelurahan Dukuh Menanggal Kota Surabaya. PRAJA Observer: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(2), 185–191.

Dwi Agustin, T., Kusbandrijo, B., & Wahyudi, E. (2023). Kualitas Pelayanan Publik Melalui Aplikasi KNG (Klampid New Generation) Oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Surabaya. Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(06).

Darmi, T. (2016). Penerapan Prinsip Good Governance Untuk Layanan Publik. Jurnal Administrasi Pembangunan, Vol 4, No 2. Pp. 97-102.

Darmi, T. (2018). Layanan Pembuatan IMB Berbasis Implementasi Kebijakan Dan Budaya Organisasi. Publikauma: Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 6(1), 1-14.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Handayati, R., Darmi, T., & Rosidin. (2022). Analisis Kinerja Aparatur Sipil Negara di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kepahiang. JMPKP: Jurnal Manajemen Publik & Kebijakan Publik, 4(2), 118–128.

Hikam, M. H. Al. (2023). Proses Pelayanan Akta Kelahiran di Kelurahan Baratajaya. ABDI MASSA:Jurnal Pengabdian Nasional, 3(3), 31–39.

Karlinawati, D., Novaria, R., & Widiyanto, M. K. (2023). Kualitas Pelayanan E-Klampid Dalam Peningkatan Pelayanan Pengurusan Akta Kelahiran Di Kelurahan Baratajaya Kecamatan Gubeng Kota Surabaya. Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(01), 130–136.

Mahardita, H. R. (2017). Efektifitas Dan Efisiensi Kerja Aparatur Sipil Negara di Sekretariat DPRD Provinsi Kalimantan Timur. EJournal Ilmu Pemerintahan, 5(1), 133–144.

Manshuri, S., & Rahaju, T. (2023). Implementasi Pogram Inovasi Aplikasi Klampid New Generation (KNG) Di Kelurahan Wonokromo Kota SUrabaya. Publika, 11(4), 2491–2504.

Maulana Izdihar, A., & Ismail, H. (2021). Efektifitas Pelayanan Akta Kelahiran Melalui Portal Klampid New Generation di Kelurahan Ujung Surabaya. PRAJAObserver: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(4), 270–279.

Peraturan Walikota Surabaya Nomor 10 Tahun 2022 Tentang Tata Cara Penyelenggaraan Administrasi Kependudukan (2022).

Puspadiwati, D. K., Djohan, D., & Tahir, M. I. (2021). Analisis Pelayanan Akta Kelahiran Online di Kelurahan Nambojaya Kecamatan Karawaci Kota Tangerang Provinsi Banten. Visioner: Jurnal Pemerintah Daerah Di Indonesia, 13, 159–175.

Putri, A. D., & Basyar, M. R. (2023). Implementasi Klampid New Generationdalam Peningkatan Pelayanan Publik di Kelurahan Klampis Ngasem Kota Surabaya. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2), 694–701.

Ramelan, S. A., Kasim, N. M., & Kamba, S. N. M. (2023). Pembuatan Akta Kelahiran Anak Terhadap Pernikahan Siri. JUurnal Sosial Dan Teknologi (SOSTECH), 3(1), 27–34.

Saputri, N. P. (2023). Implementasi Pelayanan Akta Kelahiran Online Menggunakan Klampid New Generation di Kelurahan Sememi Kota Surabaya. Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(02), 101–107. https://klampiddispendukcapil.surabaya.go.id.e-kios

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910

Downloads

Published

2024-03-30
Abstract viewed = 15 times