Media Pembelajaran Video dan Poster Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Serta Guru SMK Negeri 1 Bungo

Authors

  • rozali toyib universitas muhammadiyah bengkulu
  • Hidayah Univeristas Muhammadiyah Bengkulu
  • Yulia Darnita Univeristas Muhammadiyah Bengkulu
  • Muntahanah Muntahanah Univeristas Muhammadiyah Bengkulu
  • Ardi Wijaya Univeristas Muhammadiyah Bengkulu
  • Harry Witriyono Univeristas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/jams.v4i1.6243

Abstract

Learning media requires creativity from both students and teachers. It is very important to be able to organize visually appealing class materials such as presentations, posters, group activities, virtual class materials such as Zoom or Google Meet backgrounds, class decorations, infographics, video templates and any other materials that require special training so that teachers and students can discuss using Canva in making learning media and posters, being creative and artistically independent. This community service aims to provide innovation to students and teachers to produce high-quality graphic designs with minimal effort, and the Merdeka curriculum includes digitization elements that encourage teachers and students to be more creative in teaching through various platforms available in cyberspace. and learning needs. The method or approach used in the PKM program activities includes development training on learning media and making posters using Canva for students and teachers. Conclusion: the level of teacher participation in activities is high, teachers can be trained for training, they can use learning resources during training in teaching and educational activities in schools, ongoing training with future topics is currently needed.

References

Dwi Ardana, Meliana, Universitas PGRI Madiun Dian Permatasari Kusuma Dayu, and Universitas PGRI Madiun Dian Nur Antika Eky Hastuti. 2022. “Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar.” Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar 3:407–19.

Efwinda, Shelly, Puardmi Damayanti, Octaviani Mutmainah, Rinilva Malisan, and Bening Anggraeni. 2022. “Pelatihan Pembuatan Poster Digital Tema Pemanasan Global Dalam Melatihkan Kreativitas Siswa.” 6(3):756–68.

Firmadani, Fifit. 2020. “Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0.” Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional 2(1):93–97.

Hasan, Muhammad; Milawati; Darodjat; HarahapTuti Khairani; TahrimTasdin; 2021. Media Pembelajaran.

Hayes, C., H. Hardian, and T. Sumekar. 2017. “Pengaruh Brain Training Terhadap Tingkat Inteligensia Pada Kelompok Usia Dewasa Muda.” Jurnal Kedokteran Diponegoro 6(2):402–16.

Jafar Adrian, Qadhli, Novia Utami Putri, Akhmad Jayadi, Jaka Persada Sembiring, I. Wayan Sudana, Okky Adi Darmawan, Fajar Anggit Nugroho, and Nur Faqih Ardiantoro. 2022. “Pengenalan Aplikasi Canva Kepada Siswa/Siswi Smkn 1 Tanjung Sari, Lampung Selatan.” Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS) 3(2):187. doi: 10.33365/jsstcs.v3i2.2020.

Mahardika, Andi Ichsan, Naruddin Wiranda, and Mitra Pramita. 2021. “Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring.” Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat 4(3):275–81.

Muhson, Ali. 2010. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 8(2). doi: 10.21831/jpai.v8i2.949.

Poster, Pembuatan, M. I. Subulussalam, Pucangsimo Bandarkedungmulyo, Jombang Sujono, and Muhamad Khoirur Roziqin. 2020. “Pelatihan Dasar Desain Grafis (Corel Draw).” 1(1).

Resmini, Setya, Intan Satriani, and M. Rafi. 2021. “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris.” Abdimas Siliwangi 4(2):335–43.

Rusdiana, Riza Yuli, Widya Kristiyanti Putri, and Vega Kartika Sari. 2021. “Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Menggunakan Canva Bagi Guru SMPN 1 Tegalampel Bondowoso.” Pengabdian Magister Pendidikan IPA 4(3):209–13.

Sholeh, Muhammad, Rr. Yuliana Rachmawati, and Erma Susanti. 2020. “Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk Ukm.” SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan 4(1):430. doi: 10.31764/jpmb.v4i1.2983.

Sidharta, Arief. 2015. “Media Pembelajaran.” Journal Academia Accelerating the World’s Research 1:1–29.

suharto. 2012. “Pengembangan Materi Dan Kegiatan Pembelajaran Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Bidang Seni Musik.” An-Nida’ 37(1):27–35.

Witriyono, Harry, Rozali Toyib, Satya H. Wibowo, Muntahanah, Dedy Agung Prabowo, Yulia Darnita, and Yulia Darmi. 2022. “Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Bagi Guru Dengan Aplikasi Pembelajaran Menggunakan Kinemaster, Canva Dan Vsdc.” JAM-TEKNO (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat TEKNO) 3(1):8–13.

Downloads

Published

2024-04-28

How to Cite

toyib, rozali, Kharisma , A. ., Darnita, Y. ., Muntahanah, M., Wijaya, A., & Witriyono, H. (2024). Media Pembelajaran Video dan Poster Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Serta Guru SMK Negeri 1 Bungo. JURNAL ABDIMAS SERAWAI, 4(1), 25–35. https://doi.org/10.36085/jams.v4i1.6243
Abstract viewed = 9 times