FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT NASABAH MENABUNG DI BANK SUMSEL BABEL KCP TANJUNG SAKTI

Authors

  • Jepri Aris Munandar Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Onsardi Onsardi Universitas Muhammadiyah Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.36085/jems.v2i1.1369

Abstract

This study aimed to determine affectin factors customers’ saving interest at Sumsel Babel Kcp Tanjung Sakti Bank. The data collection techniques of this study were observation, and questionnaire. The object of this study were customers of Sumsel Babel Kcp Tanjung Sakti Bank in 2019 with a total of 2855. The sample of this study was a non-probability sampling technique with purposive sampling with more than 100 customers. This study used the Slovin formula in sampling with an error rate of 10% and the sample in this study amounted to 97 people. This study used several data analysis techniques, namely instrument test, classical assumption test, respondent response analysis, classical assumption test, multiple linear regression analysis, determinant coefficient, and hypothesis testing. The results of the tests that have been carried out can be concluded that Knowledge (X_1), Products (X_2) and Promotion (X3) on the dependent variable savings interest (Y). It can be seen in the F test which states the value of F_count> Ftable, namely (163.654> 2.702 ) and (sig α = 0.000 <0.050), in other word that H_3 is accepted, meaning that simultaneously Knowledge (X_1), Product (X_2) and Promotion (X3) variables have a significant effect toward customers’ saving interest (Y) at Bank Sumsel Babel KCP Tanjung Sakti.

 

Keywords: Products, Promotion, and Interest in Saving

References

Adisaputro. (2014). Manajemen Pemasaran, Analisis Untuk Perencanaan Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Upp Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Ykpn.

Afriad, M.Khariska (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Menjadi Nasabah Di Bank Syariah (Studi Pada Masyarakat Komplek Perumahan Perumdam Kelurahan Kandang Mas Kecamatan Kampung Melayu Kota Bengkulu).

Alma, Buchri. (2007). Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Bandung: Cv Alfabeta.

Anando, A. (2018). Arnold Anando 2018. Pengaruh Pengetahuan, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Jasa Gadai Inline.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendidikan Praktek. Yogyakarta: Rineka Cipta Press .

Amstrong, K. (2015). Marketing An Introducing Prentice Hall Twelfth Edition. England: Pearson Education, Inc.

Astuti, T. ( 2013). Pengaruh Persepsi Nasabah Tentang Tingkat Suku Bunga, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Nasabah Menabung. Jurnal Nominal / Volume Ii Nomor I / Tahun 2013, 182-198.

Aziz, M. A. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Pada Remaja Masjid Di Kecamatan Getasan Kabupaten Semarang).

Bawono, A. (2006). Multivariate Analysis Dengan Spss. Salatiga: Stain Salatiga Press.

Bungin, B. (2006). Metodologi Penelitian Kuantitatif Edisi Pertama. Jakarta: Kencana.

Alice Crow, Lester. D crow (1984). Psikologi Pendidikan. Surabaya: Pt. Bina Ilmu.

Dharmmesta, B. S. (1984). Azas-Azas Marketing. Yogyakarta: Penerbit Liberty.

Dharmmesta, B. S. (2014). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Bpfe.

Ferdinand. (2002). Metode Penelitian Manajemen : Pedoman Penelitian Untukskripsi, Tesis, Dan Desertasi Ilmu Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Finthariasari, M., Ekowati, S., & Krisna, R. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Display Layout, Dan Variasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen. Ekombis Review: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 8(2), 149-159.

Gaffar, A. A. (2014). Pengaruh Pengetahuan Konsumen Terhadap Keputusan Nasabah Dalam Memilih Bank Syariah (Studi Kasus Nasabah Pada Bank Muamalat Cabang Makassar). Makassar.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Spss Edisi Ke Tujuh. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Himawan, A. H. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Dan Promosi. Ol 15, No 1 2016.

Isnaeni, M. (2016). Analisis Pengaruh Promosi Dan Pelayanan.

Keller, K. (2009). Manajemen Pemasaran 1 Edisi Ketiga Belas. Jakarta: Erlangga. Produk Tabungan Bank Sumsel Babel. (T.Thn.). Banksumselbabel.Com.

Sonatasia, D., Onsardi, O., & Arini, E. (2020). Strategi Meningkatkan Loyalitas Konsumen Makanan Khas Kota Curup Kabupaten Rejang Lebong. (Jmmib) Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis, 1(1).

Sumarwan, U. (2015). Pemasaran Strategik:Prespektif Perilaku Konsumen, Dan Marketing Plan. Jakarta: Pt.Ghalia Indonesia.

Sutrisno, A. (2016). Analisis Pengaruh Persepsi Kualitas,Pelayanan,Promosi Dan Religiulitas Terhadap Minat Mahasiswa Menabung Di Bank Syariah.

Taylor, T. C. (1995). Marketing Research: An Applied Approach. Mcgraw Hill Text.

Zulkifli, E. I. (2014). Pengaruh Pengetahuan Santri Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Memilih Produk Bank Syariah Mandiri Yogyakarta (Studi Kasus Santri Pondok Pesantren Al Munawwir Krapyak Yogyakarta).

Downloads

Published

2021-01-19

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 792 times